لورو (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لورو
کارگردانپائولو سورنتینو
تهیه‌کنندهفرانچسکا سیما
نیکولا گیولیانو
نویسندهپائولو سورنتینو
اومبرتو کونترالو
بازیگرانتونی سرویلو
النا سوفیا ریچی
ریکاردو اسکامارچو
موسیقیلله مارکیتلی
فیلم‌بردارلوکا بیگاتسی
تدوین‌گرکریستیانو تیاوروگالی
شرکت
تولید
ایندیگو فیلم
پتی
توزیع‌کنندهیونیورسال پیکچرز ایتالیا
تاریخ‌های انتشار
۲۴ آوریل ۲۰۱۸ (لورو ۱)
۱۰ می ۲۰۱۸(لورو ۲)
۱۳ سپتامبر ۲۰۱۸برش آمریکا
مدت زمان
۲۰۴ دقیقه
۱۰۰ دقیقه (لورو ۱)
۱۰۴ دقیقه (لورو ۲)
۱۴۵ دقیقه برش آمریکا
کشورایتالیا
فرانسه
زبانایتالیایی
هزینهٔ فیلم۲۱ میلیون دلار[۱]
فروش گیشه۷.۶ میلیون دلار[۱]

لورو (به ایتالیایی: Loro) فیلم درام ایتالیایی ساخت سال ۲۰۱۸ به کارگردانی پائولو سورنتینو و با بازی تونی سرویلو است. این فیلم در مورد گروهی از بازرگانان و سیاستمداران است که با سیلویو برلوسکونی، سرمایه‌دار، سیاستمدار و مافیایی رسانه‌ای، در تماس و پیوند هستند.

ساخت[ویرایش]

فیلمنامه فیلم توسط پائولو سورنتینو و اومبرتو کونتارلو نوشته شده‌است. عنوان لورو (Loro) در ایتالیایی به معنای «آنها» است، که همچنین یک بازی با واژگان در آن هست چرا که l'oro به معنای «طلا» است.[۲] فیلم محصول مشترک ایندیجو فیلم (Indigo) و شرکت پتی (Pathé) فرانسوی است. یکی از دشواری‌های ساخت فیلم این بود که مدوسا فیلم، که سرمایه‌گذار ایتالیایی معمول فیلم‌های سورنتینو است و تحت کنترل برلوسکونی است، حاضر به سرمایه‌گذاری روی این فیلم نشد.[۳] فیلمبرداری در رم و توسکانی انجام شد.[۴]

پخش[ویرایش]

در ایتالیا، فیلم در دو پرده در سینماها اکران شد: اولین پرده به نام لورو ۱ در ۲۴ آوریل ۲۰۱۸ اکران شد و پرده دوم، لورو ۲ در ۱۰ می ۲۰۱۸ اکران شد.

در ۷ آگوست ۲۰۱۸، روگرفت (نسخه) ۱۴۵ دقیقه‌ای نویی به نام لورو برای اکران در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۸ پخش شد. این برش جهانی نو برای امکان حضور فیلم در نود و یکمین دوره جوایز اسکار ساخته شد.[۵]

بازخورد[ویرایش]

در تارنمای راتن تومیتوز، فیلم دارای امتیاز ۷۹٪، با میانگین امتیاز ۶٫۵/۱۰، بر اساس ۷۵ نقد است. در اجماع این تارنما آمده‌است: «لورو از بدبهره‌هایی (سوءاستفاده‌هایی) بزرگ‌تر از زندگی یک شخصیت عمومی بدنام استفاده می‌کند تا تصویری بی‌نظم و قانع‌کننده از چگونگی کشش قدرت و تباهی به دست دهد.»[۶] در متاکریتیک، فیلم بر اساس ۱۴ بازخورد، میانگین امتیاز ۵۵ از ۱۰۰ امتیاز را به دست آورده‌است که نشان دهنده «نقدهای درهم یا میانه» است.[۷]

بازیگران[ویرایش]

جایزه‌ها[ویرایش]

جوایز دیوید دی دوناتلو (۲۰۱۹)

جایزه روبان نقره‌ای (۲۰۱۸)

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Paolo Sorrentino's 'Loro' Ends Unusual Two-Part Distribution Experiment". Variety. Retrieved January 4, 2019.
  2. Parfitt, Orlando (2017-10-09). "First look at Toni Servillo as Silvio Berlusconi in Sorrentino's 'Loro'". Screen Daily. Retrieved 2017-12-06.
  3. Vivarelli, Nick (2017-04-10). "Paolo Sorrentino Casts Toni Servillo to Play Silvio Berlusconi". Variety. Retrieved 2017-12-06.
  4. "'Loro', tutto quello che sappiamo del film di Sorrentino su Berlusconi". Rolling Stone Italia (به ایتالیایی). 2017-10-09. Retrieved 2017-12-06.
  5. "Loro in versione unica dal 13 settembre al cinema, ecco il poster". BadTaste.it (به ایتالیایی). 2018-08-07. Retrieved 2018-08-24.
  6. "Loro". Rotten Tomatoes. Fandango. Retrieved 10 October 2021.
  7. "Loro". Metacritic. CBS Interactive. Retrieved 2 December 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]