قارچ ژولیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

قارچ ژولیده
رده‌بندی علمی
فرمانرو: قارچ‌ها
دسته: قارچ‌های چتری
رده: کلاه‌قارچان
راسته: قارچ‌های تیغک‌دار
تیره: غاریقونیان
سرده: Coprinus
گونه: C. comatus
نام دوبخشی
Coprinus comatus
(O.F.Müll.) Pers. (1797)
مترادف[۱]

Agaricus cylindricus Schaeff. (1774)
Agaricus comatus O.F.Müll. (1780)
Agaricus vaillantii یوهان فریدریش گملین (1792)

قارچ ژولیده یا مغاک یا دسینک ( مرد پشمالو ) (نام علمی: Coprinus comatus) نوعی قارچ معمولی است که اغلب در حال رشد در چمن‌ها، در امتداد جاده‌های شنی و دشت‌ها دیده می‌شود.

تنه این قارچ‌ها نخست به شکل استوانه سفید از زمین درمی‌آیند، و سپس کلاهک زنگ‌شکل آن‌ها شکفته می‌شود. کلاهک این نوع قارچ سفیدرنگ است و با پولک‌هایی پوشیده شده و به این خاطر قارچ ژولیده نامیده می‌شود.

پره‌های زیر کلاهک نیز سفیدرنگ‌اند اما بعداً صورتی‌رنگ و سپس سیاه می‌شوند و مایع سیاه‌رنگی که پر از هاگ است از خود تراوش می‌کنند؛ به این خاطر به این دسته از قارچ‌ها «مرکبی» هم گفته می‌شود. قارچ ژولیده پس هاگ‌ریزی یا چیدن طی چند ساعت سیاه‌رنگ شده و می‌پوسد و می‌میرد.

قارچ‌های نورس ژولیده قابل خوردن‌اند اما با سیاه شدن پره‌ها باید از خوردن آن‌ها پرهیز کرد. قبل از مصرف این قارچ بایستی آن را در آب به همراه کمی نمک به مدت سی دقیقه جوشانید و سپس آبکشی کرد. چیدن این قارچ به افراد مبتدی توصیه نمی شود چراکه شباهت زیادی به قارچ های سمی کلاهک جوهری جوان دارد (Coprinopsis atramentaria, common ink cap or inky cap). همچنین مصرف این قارچ به همراه هر نوع نوشیدنی الکلی باعث بروز عوارض ناخوشایندی همچون تهوع خواهد شد.

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Coprinus comatus," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Coprinus_comatus&oldid=494649890 (accessed June 29, 2012).

  1. "Coprinus comatus (O.F. Müll.) Pers. 1797". MycoBank. International Mycological Association. Retrieved 2012-03-03.