سپیده فارسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سپیده فارسی
زادهٔتهران
محل زندگیپاریس[۱]
ملیتایرانی
پیشهکارگردان
آثارگل سرخ
سپیده فارسی

سپیده فارسی (زاده ۱۳۴۴ در تهران) کارگردان ایرانی مقیم فرانسه است. وی در شصت و دومین دوره جشنوارهٔ فیلم لوکارنو عضو هیئت داوران بود.[۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

سپیده فارسی در سال ۱۹۶۵ در تهران متولد شد. پدرش رحیم فارسی مهندس عمران و مادرش مهین قاضی خانه‌دار بود. وی پس از انقلاب به علت اعتقادات سیاسیش به مدت ۸ ماه به زندان افتاد. پس از آزادی از ادامه تحصیل محروم شد؛ بنابراین به پاریس رفت و در رشته ریاضی تحصیل کرد، ولی به تدریج به عکاسی علاقه‌مند شد.[۳]

اولین فیلم بلند خود را بانام «خواب خاک» در سال ۲۰۰۳ ساخت و سه سال بعد دومین فیلم بلندش باعنوان «نگاه» را کارگردانی کرد که نامزد جایزه اول جشنواره روتردام در سال ۲۰۰۵ بود. «فارسی» در سال ۲۰۰۷ با فیلم مستند هرات به جشنوارهٔ لوکارنو رفت[۴]و با این فیلم جایزهٔ بهترین فیلم مستند را از جشنواره «Dei Popoli» فلورانس ایتالیا گرفت. در سال ۲۰۰۹ فیلم مستند «تهران بدون اجازه» را ساخت. فارسی پس از آن فیلم «زیر آب» را کارگردانی کرد.

فیلمشناسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «'گل سرخ'؛ عشقِ عریان ایرانی بر بستری از سیاست». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۲ سپتامبر ۲۰۱۵.
  2. ««سپیده فارسی» داور جشنوارهٔ لوکارنو». کتاب نیوز.
  3. "Iranian film director Sepideh Farsi plants her 'Red Rose' in Haifa" (به انگلیسی). جروزالم پست. Retrieved 2 September 2015.
  4. «سپیده فارسی داور جشنواره لوکارنو شد». جام جم آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲ سپتامبر ۲۰۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]