سلما انگل-واینبرگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سلما انگل-واینبرگ
سلما انگل-واینبرگ در۲۰۱۰- هنگام دریافت مدال
نام هنگام تولدسارتی (سلمه) واینبرگ
زادهٔ۱۵ مهٔ ۱۹۲۲
خرونینگن
درگذشت۴ دسامبر ۲۰۱۸ (۹۶ سال)
ملیتهلند
همسر(ها)چامی انگل (ا. ۱۹۴۵–۲۰۰۳)
فرزندان۳
جایزه(ها)اوردر آو اورنج ناسا

سلما انگل-واینبرگ (هلندی: Selma Engel-Wijnberg; ۱۵ مهٔ ۱۹۲۲ – ۴ دسامبر ۲۰۱۸) اهل هلند بود. یکی از دو قربانی یهودی هلندی بازمانده از هولوکاست بود.[۱][۲] او در قیام ۱۹۴۳ در لهستان که پنهان شده‌بود توانست فرار کند و از جنگ جان سالم به در برد. انگل واینبرگ با خانواده خود در ۱۹۵۷ به آمریکا مهاجرت کرد و در ایالت کنتیکت اقامت گزید. او بار دیگر به اروپا بازگشت تا در برابر جنایتکاران جنگی شهادت دهد. در سال ۲۰۱۰، او در هلند بود تا افتخار دولتی شوالیه به عنوان جایزه ناسا دریافت کند.

زندگی‌نامه[ویرایش]

واینبرگ در یک خانواده یهودی در خرونینگن، هلند زاده شد. او در زووله، جایی که پدر و مادرش صاحب هتل واینبرگ بودند، بزرگ شد. در آنجا در مدارس محلی به تحصیل اشتغال داشت. پنج روز قبل از ۱۸ سالگی واینبرگ، آلمان‌ها در ۱۰ مه ۱۹۴۰ به هلند حمله کردند. آن‌ها به زودی یهودیان را تحت تعقیب قرار دادند. در سپتامبر ۱۹۴۲ واینبرگ اولین بار در اوترخت و بعدها در ده‌بیلت مخفی شد.[۳]

مرگ[ویرایش]

چایم انگل همسر واینبرگ در سال ۲۰۰۲ در برانفورد، کنتیکت درگذشت؛ و انگل واینبرگ در چهارم دسامبر ۲۰۱۸ در سن ۹۶ سالگی در برانفورد، کانتیکت، درگذشت.

منابع[ویرایش]

  1. Holocaust Encyclopedia. "Selma Wijnberg". Profile. United States Holocaust Memorial Museum. Retrieved 25 May 2016.
  2. Ann Markham Walsh & Saartje (Selme) Wijnberg Engel (2012). Dancing Through Darkness: The Inspiring Story of Nazi Death Camp Survivors, Chaim and Selma Engel (به انگلیسی). Dunham Books. ISBN 0-9855328-8-2.{{cite book}}: نگهداری یادکرد:استفاده از پارامتر نویسندگان (link)
  3. "Interview: Saartje (Selma) Engel nee Wijnberg". Holocaust Research Project, US Holocaust Memorial Museum. 16 July 1990. Retrieved 4 December 2018.

پیوند به بیرون[ویرایش]