سرکوب سیستم ایمنی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرکوب سیستم ایمنی
میکروگراف در واقع یک عفونت فرصت طلب را نشان می‌دهد که به دلیل سرکوب سیستم ایمنی رخ داده‌است. سلول بزرگ در سمت پایین و مرکزی (کمی چپ) با پولیوماویروس آلوده شده‌است. (نمونه سیتولوژیکی ادراری)
ICD-10-PCSD89.9
سرعنوان‌های موضوعی پزشکیD007165

سرکوب سیستم ایمنی در واقع کاهش فعال شدن و بازده این سیستم می‌باشد. برخی از اجزا سیستم ایمنی در واقع اثر سرکوب‌کنندگی بر بخش‌های دیگر دارد. سرکوب کردن سیستم ایمنی می‌تواند به عنوان واکنش‌های متنوعی جهت درمان بیماری‌های مختلف دیگر انجام شود.[۱][۲]

به صورت کلی، ما از این جهت سرکوب کردن سیستم ایمنی را القا می‌کنیم تا نگذاریم بدن اندام پیوند زده شده را پس بزند.[۳] به علاوه در جهت درمان بیماری graft-versus-host پس از یک پیوند مغز استخوان یا بیماری‌های خود ایمنی مثل systemic lupus erythematosus, rheumatoid arthritis Sjögren's syndrome یا Crohn's disease نیاز استفاده می‌شود. این معمولاً از طریق تجویز دارو صورت می‌پذیرد ولی گاهی نیاز به جراحی (splenectomy)و یا plasmapheresis و حتی پرتو درمانی نیز می‌باشد. یک فردی که سیستم ایمنی وی سرکوب شده یا به دلایل دیگر سیستم ایمنی ضعیفی دارد(شیمی درمانی یا HIV) گفته می‌شود که immunocompromised شده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. "Immunodeficiency disorders: MedlinePlus Medical Encyclopedia". medlineplus.gov (به انگلیسی). Retrieved 2017-05-06.
  2. "NCI Dictionary of Cancer Terms". National Cancer Institute (به انگلیسی). Retrieved 2017-05-06.
  3. "Immunosuppression: Overview, History, Drugs". 2017-01-06. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)