پرش به محتوا

سانجونوکاتا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمایی از سنگ‌مزار سانجونوکاتا

سانجونوکاتا (به ژاپنی: 三条の方) (زمان حیات ۱۵۷۰–۱۵۲۱ میلادی) همسر رسمی تاکدا شینگن بود. او در سال ۱۵۳۶ (میلادی) در سن پانزده سالگی با تاکدا شینگن که او نیز با او همسن بود ازدواج کرد. سانجونوکاتا دختر یکی از اشرافی‌ترین خاندان کیوتو به نام سانجو کینیوری (زمان حیات ۱۵۵۱–۱۴۹۵ میلادی) بود. خواهر کوچکتر وی همسر اصلی کننیو رهبر معبد هونگان بود و ازدواج او با یکی از خاندان‌های ولایت کوچک کای موضوعی برخلاف عرف جامعهٔ آن زمان به‌شمار می‌آید. گفته می‌شود که او بسیار زیبا بوده است. سانجونوکاتا دو سال بعد از ازدواج اولین فرزند خود تاکدا یوشینوبو را به دنیا آورد. دختر ارشد وی اوبا-این نام داشت و همسر هوجو اوجیماسا بود.

سانجونوکاتا سه سال بعد از مرگ دلخراش فرزندش، تاکدا یوشینوبو، در سن ۴۹ سالگی درگذشت.[۱]

بررسی اجمالی

[ویرایش]

در اقامتگاه خاندان سانجو [۱] در کیوتو به دنیا آمد. خانواده سانجو یکی از خاندان هفت سیگا بود که بعد از خاندان‌های سکه در رتبه دوم قرار داشت و بالاترین مقام آن وزیر بزرگ دولت بود. به خاندان فلوت‌ها و لباس‌های اشرافی معروف است. خانواده او به عنوان یکی از فرهنگی‌ترین چهره‌های زمان خود مشهور است.

در سال ۱۵۳۳، شوهرش تاکدا هارونوبو از دختر اوئه‌سوگی توموئوکی، رئیس خاندان اوگی گایاتسو اوئه‌سوگی [۲] (یکی از شاخه‌های خاندان اوئه‌سوگی) و ارباب قلعه کاواگوئه در ولایت موساشی (امروزه کاواگوئه، سایتاما در استان سایتاما)، به عنوان همسر اصلی (سی‌شیتسو) خود استقبال کرد، اما در سال ۱۵۳۴، هر دو مادر و فرزند او به دلیل زایمان سخت فوت کردند.

ازدواج و فرزندان

[ویرایش]

با میانجیگری خاندان ایماگاوا در ولایت سوروگا، او در ژوئیه ۱۵۳۶ با تاکدا هارونوبو به عنوان همسر کی‌شیتسو/ (زن اصلی بعد از مرگ یا طلاق زن اصلی نخست) ازدواج کرد. او سه پسر و دو دختر یکی پس از دیگری به دنیا آورد.

سانجو از بدشانسی مکرر رنج می‌برد

[ویرایش]

جستارهای وابسته

[ویرایش]

پانویس

[ویرایش]
  1. * 清原، 伸一, ویراستار (۲۰۰۶). «武田信玄~戦わず勝つのが兵法なり». 週刊日本の100人. デアゴスティーニ・ジャパン (۰۱۲).

منابع

[ویرایش]