سازمان مدیریت بحران فدرال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سازمان مدیریت بحران فدرال
FEMA
سازمان دید کلی
بنیان‌گذاری۱۹ ژوئن ۱۹۷۸؛ ۴۵ سال پیش (۱۹۷۸-19}})
ستادواشینگتن، دی.سی.
شعارA Nation Preparedا[۱]
کارکنان+۱۰٫۰۰۰ نفر[۲]
بودجه سالانه۱۳٬۵۶۰٬۰۰۰ دلار آمریکا[۲]
سازمان اجرایی
  • کریگ فیوگیت، مدیر
گروه بالادستوزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا
وبگاه

سازمان مدیریت بحران فدرال (به انگلیسی: Federal Emergency Management Agency) که به اختصار فما (به انگلیسی: FEMA) نیز گفته می‌شود، یکی از سازمان‌های دولتی تابعهٔ وزارت امنیت داخلی ایالات متحدهٔ آمریکا است که بنابر حکم رئیس‌جمهور وقت آمریکا در ۱ آوریل ۱۹۷۹ تأسیس شد. مأموریت اصلی این سازمان در مقابله با اثرات مخرب بلایای طبیعی و دست‌ساختهٔ بشر و به منظور کاهش خسارات و تلفات در کشور ایالات متحدهٔ آمریکا است. از زمان تأسیس تا حملات ۱۱ سپتامبر این سازمان مسئولیت اجرای دفاع غیرنظامی در کشور آمریکا را بر عهده داشت. در سال ۲۰۰۳ و به دستور جرج دابلیو. بوش به یکی از سازمان‌های زیرمجموعهٔ وزارت امنیت داخلی ایالات متحدهٔ آمریکا تبدیل شد. فما در سال ۲۰۰۵ و در واکنش به توفند کاترینا عملکرد ضعیفی از خود نشان داد و منتقدان زیادی خواستار استقلال عملکرد آن در آینده شدند. امروزه رئیس فما گزارش‌های عملکرد سازمان تحت امرش را مستقیماً به وزیر امنیت داخلی ایالات متحدهٔ آمریکا ارائه می‌دهد. امروزه فما علاوه بر انجام عملیات در زمان فجایع، مأموریت‌های متعدد دیگری را نیز در جهت بهبود کیفیت زندگی مردم آمریکا انجام می‌دهد. از جمله برنامهٔ تأمین غذای ملی (NFIP) و غیره.

تاریخچه[ویرایش]

این سازمان در سال ۱۹۷۹ به دستور جیمی کارتر به منظور واکنش بهتر کشور آمریکا به حوادث غیرمترقبه به‌ویژه توفندها تأسیس شد. در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان نقش مقابله با حملات اتمی احتمالی شوروی علیه آمریکا را نیز به وظایف آن افزودند و در پی این اقدام بود که مناقشاتی بین این سازمان و وزارت دادگستری ایالات متحدهٔ آمریکا به وجود آمد. در زمان زمامداری بیل کلینتون این سازمان بسیار گسترش پیدا کرد و مأمور شد تا مناطق حادثه‌خیز کشور ایالات متحده آمریکا را شناسایی و طبقه‌بندی کند. در زمان جرج دابلیو. بوش و بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر این سازمان به دستور رئیس‌جمهور به یکی از زیرمجموعه‌های وزارت امنیت داخلی ایالات متحدهٔ آمریکا تبدیل شد (۱ مارس ۲۰۰۳) تا علاوه بر وظایف تعریف‌شده، در مبارزه علیه تروریسم نیز شرکت داشته باشد.[۳] در همان زمان ۲۲ سازمان فدرال دیگر آمریکا نیز در این سازمان ادغام شدند تا توانایی فما در برابر سوانح طبیعی و دست‌ساز بیشتر شود.

حوزه‌های استحفاظی[ویرایش]

مأموریت‌های شاخص[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Timon Singh (۲ ژوئیه ۲۰۱۰). «FEMA: Rescuers or redundant?». US Infrastructure.com. دریافت‌شده در ۲۹ فوریه ۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «FEDERAL EMERGENCY MANAGEMENT AGENCY» (PDF). Official Website of FEMA. ۲ نوامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۹ فوریه ۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  3. Sharples, Tiffany (28 August 2008). "نسخه آرشیو شده". Time.com (به انگلیسی). Archived from the original on 26 February 2013. Retrieved 28 February 2013.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]