زیپو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زیپو
Zippo
نوعشرکت سهامی خاص
بنا نهاده۱۹۳۲؛ ۹۲ سال پیش (۱۹۳۲-خطا: زمان نامعتبر}})
بنیانگذارانجرج گرنت بلیسدل
دفتر مرکزیبردفورد، پنسیلوانیا
محدودهٔ فعالیتسراسر جهان
محصولاتفندک
وبگاه

زیپو (به انگلیسی: Zippo) مارک تجاری فندک بنزینی است که از ۱۹۳۲ (میلادی) در ایالت پنسیلوانیا ایالات متحده آمریکا تولید می‌شود. این کارخانه در طی ۹ دهه گذشته، هزاران مدل و طرح از فندک تولید کرده. به خصوص مدل‌های نظامی ویژه هنگ‌ها. محصولات زیپو در سرتاسر دنیا به عنوان نمادی متمایز از آمریکا فروخته می‌شوند.[۱][۲]

نمونه‌ای از فندک آتشزنه زیپو

انواع[ویرایش]

فندک زیپو برای استفاده‌های گوناگون، طراحی و ساخته شده است. فندک مخصوص روشن کردن شمع، فندک با سوخت بوتان و فندک بنزینی که معروف‌ترین نوع آن است. همچنین لوازم یدکی مانند زیرسیگاری زیپو، سنگ آتشزنه، سوخت مایع برای فندک‌ها و نوعی از فندک برای گرم کردن دست از محصولات تولید شده زیپو هستند.[۳][۴]

قطعات فندک بنزینی[ویرایش]

فندک بنزینی زیپو دارای انواع گوناگون رنگ و طرح است. این فندک شامل یک بدنه فلزی خارجی که با یک لولا به در آن وصل شده، یک قطعه داخلی فلزی که در داخل آن مقداری پنبه، فتیله نسوز، فنر مخصوص سنگ آتشزنه و یک ضامن برای بازکردن در فندک است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "The Short Story About The American Icon - The Legendary Zippo Lighter". BuzzFeed. September 29, 2014. Retrieved August 5, 2020.
  2. Hermsmeier, Lukas (January 3, 2016). "Zippo, die Geschichte des legendären Sturmfeuerzeugs" [Zippo, the story of the legendary windproof lighters]. Die Welt (به آلمانی). Retrieved 2017-12-10.
  3. Mandak, Joe (June 5, 2012). "Zippo produces 500 millionth lighter". USA Today (به انگلیسی). Associated Press. Archived from the original on 2017-11-01. Retrieved 2017-12-10.
  4. "Zippo: 500 Million Lighters and Counting". ABC News.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]