زمین‌لرزه ۱۹۶۰ والدیویا

مختصات: ۳۸°۱۷′۳۸″جنوبی ۷۳°۰۳′۱۴″غربی / ۳۸٫۲۹۴°جنوبی ۷۳٫۰۵۴°غربی / -38.294; -73.054
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زمین‌لرزهٔ والدیویا
زمین‌لرزه ۱۹۶۰ والدیویا در شیلی واقع شده
زمین‌لرزه ۱۹۶۰ والدیویا
مکان رومرکز زمین‌لرزه بر روی نقشهٔ شیلی
زمان (یوتی‌سی)؟؟
رویداد ISC
USGS-ANSS
تاریخ محلی
زمان محلی
مدت استمرار۱۰ دقیقه
بزرگی۹٫۵ در مقیاس Mw(بزرگترین نابود کننده)
عمق۳۵ کیلومتر
نواحی تحت تأثیرقسمت جنوبی آمریکای جنوبی
سونامیآری

زمین‌لرزهٔ ۱۹۶۰ والدیویا یا زمین‌لرزهٔ عظیم شیلی در تاریخ ۰۱۹۶۰−۰۵−۲۲ ۲۲ مه ۱۹۶۰ میلادی، برابر با ‎۱ خرداد ۱۳۳۹، ساعت ۱۹:۱۱:۱۷ به زمان یوتی‌سی در شیلی، منطقه والدیویا رخ داد و به مدت ۱۰ دقیقه مناطق یاد شده را به لرزه درآورد. این زمین‌لرزه قدرتمندترین و طولانی ترین زمین‌لرزه ثبت شده در تاریخ از زمان اختراع دستگاه زلزله نگار است. ژرفای این زلزله ۳۵ کیلومتر و بزرگی آن ۹٫۵ در مقیاس Mw اعلام شده‌است. زمین‌لرزه به وقت محلی در روز یکشنبه، ساعت ۱۵ روی داده و منطقه زمانی آن یوتی‌سی -۴ بوده‌است (با لحاظ تغییر ساعت تابستانی).

سازمان زمین‌شناسی آمریکا[۱] نیز جای این زمین‌لرزه را در مختصات ۳۹°۳۰′جنوبی ۷۴°۳۰′غربی / ۳۹٫۵°جنوبی ۷۴٫۵°غربی / -39.5; -74.5 و بزرگی آن را برابر با ۹٫۵ در مقیاس ریشتر اعلام کرده‌است. ژرفای گزارش شده از سوی این سازمان ۳۳ کیلومتر می‌باشد. تعداد تلفات جانی و مالی ناشی از این فاجعه گسترده به صورت قطعی مشخص نیست.[۲] این در حالی است که در گزارشی جداگانه، تعداد مجروحان ۳۰۰۰ نفر برآورده شده‌است. سونامی نیز در این زلزله گزارش شده‌است.[۳]

تخمین‌های مختلفی از میزان آمار تلفات حاصل از این زلزله و سونامی منتشر گردید که به میزان ارقامی در حدود ۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کشته اشاره داشته‌است.[۴] منابع مختلف خسارات این زلزله را معادل ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار تخمین زدند[۵] که با توجه به نرخ تورم دلار در سال ۲۰۱۹، رقمی معادل ۳/۴۶ تا ۶/۹۱ میلیارد دلار را به ثبت رسانده‌است.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. The Preliminary Determination of Epicenters (PDE) Bulletin
  2. Video: Cataclysm. Volcano, Tidal Waves, Devastate Pacific Area, 1960/05/27 (1960). Universal Newsreel. 1960. Archived from the original on 28 April 2013. Retrieved 22 February 2012.
  3. کاتالوگ زمین‌لرزه‌های مخرب UTSU
  4. USGS (4 September 2009), PAGER-CAT Earthquake Catalog, Version 2008_06.1, United States Geological Survey
  5. "The Largest Earthquake in the World – Articles". U.S. Geological Survey. Archived from the original on 7 January 2007. Retrieved 11 January 2007.

منابع[ویرایش]