ریچارد برینزلی شریدان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ریچارد برینزلی شریدان
Treasurer of the Navy
دوره مسئولیت
۱۸۰۶ – ۱۸۰۷
نخست‌وزیرلورد گرنویل
پس ازGeorge Canning
پیش ازجورج رز
اطلاعات شخصی
زاده۳۰ اکتبر ۱۷۵۱
دوبلین، ایرلند
درگذشته۷ ژوئیهٔ ۱۸۱۶ (۶۴ سال)
14 Savile Row، لندن، انگلیس
حزب سیاسیWhig
همسر(ان)Elizabeth Ann Linley, Esther Jane Ogle
تخصصStatesman, playwright

ریچارد برینزلی شریدان (۱۸۱۶-۱۷۵۱)، سیاستمدار، شاعر، طنزپرداز و نمایشنامه نویس ایرلندی بود که برای مدتی طولانی مدیریت تئاتر دروری لین در لندن را به‌عهده داشت. از مهم‌ترین نمایشنامه‌های او که هنوز در همه جای دنیا اجرا می‌شوند، رقبا، مدرسه‌ای برای آبروریزی و سفری به اسکاربورو هستند.

زندگی[ویرایش]

ریچارد برینزلی شریدان در ۱۷۵۱، در دوبلین ایرلند به دنیا آمد. خانوادهٔ او وقتی ریچارد هفت ساله بود برای همیشه به انگلستان نقل مکان کردند. مادرش، فرانسیس شریدان نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس بود و دو نمایشنامه اش در اویل دههٔ شصت قرن هجدهم در لندن اجرا شدند. پدرش در ابتدا هنرپیشه و مدیر تئاتر بود، بعدها این شغل را کنار گذاشت به نویسندگی روی آورد و کتاب‌هایی در باب آموزش نوشت.

نویسندگی[ویرایش]

در سال ۱۷۷۵، شریدان رقبا را روی صحنه برد، در شب اول این نمایش با شکست مواجه شد. شریدان در اجرای دوم از هنرپیشه‌های قوی تری استفاده کرد و این بار، نمایش بسیار موفقیت‌آمیز بود و باعث شد، شریدان، به عنوان نویسنده‌ای جوان و بااستعداد، به جامعه ادبی آن روزگار لندن معرفی شود.

سیاست[ویرایش]

در سال ۱۷۸۰، شریدان وارد مجلس شد و در مخالفت با طرح نبرد علیه مستعمرات آمریکایی سخنرانی کرد. او ۳۲ سال در این منصب باقی ماند، مدتی وزیر امور خارجه و مدتی وزیر خزانه داری بود و برای سخنرانی‌های باشکوهش معروف بود. در پایان، روابط او با شاهزاده ولز به سردی گرایید و کرسی اش را در مجلس از دست داد. از این پس، دیگر در برابر طلبکارهایش مصون نبود و آن‌ها تا پایان عمر مایه زحمت او شدند. کنگرهٔ آمریکا پیشنهاد داد، به دلیل اینکه شریدان برای پیشگیری از جنگ استقلال آمریکا تلاش کرده بود، به او ۲۰ هزار دلار کمک بدهد که البته شریدان این پیشنهاد را رد کرد.

مرگ[ویرایش]

سرآخر، بیمار شد، مدتی بستری بود و بالاخره در ۱۸۱۶، تقریباً در فقر، چشم از جهان فروبست. او در بخش شعرای کلیسای وستمینستر دفن شد در مراسم تدفین او بسیاری از رجال سیاسی و ادبی آن عصر انگلستان شرکت کردند.

آثار[ویرایش]

رقبا، مدرسه‌ای برای آبروریزی، پیزارو، سفری به اسکاربورو، منتقد، ژوئن باشکوه، اردو

اقتباس[ویرایش]

در فیلم جنون شاه جورج، بری استانتون نقش شریدان را ایفا (۱۹۹۴)

در فیم دوشس، آیدان مکآردن نقش شریدان را ایفا کرد و در این فیلم، مدرسه‌ای برای آبروریزی اجرا می‌شود.

منابع[ویرایش]