دوشس (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دوشس
The Duchess
پوستر فیلم
کارگردانسال دیب
تهیه‌کنندهگابریل تانا
مایکل کان
نویسندهزندگی‌نامه:
آماندا فورمن
فیلم‌نامه:
جفری هتچر
بازیگرانکیرا نایتلی
رالف فاینس
هایلی اتول
شارلوت رمپلینگ
دومینیک کوپر
توزیع‌کنندهپارامونت ونتاژ
بی‌بی‌سی فیلمز
Pathé
تاریخ‌های انتشار
  • ۵ سپتامبر ۲۰۰۸ (۲۰۰۸-09-۰۵) (بریتانیا)
مدت زمان
۱۱۰ دقیقه
کشورپادشاهی متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۳٫۵ میلیون پوند استرلینگ[۱]

دوشس (به انگلیسی: The Duchess) فیلمی از سال دیب و در سال ۲۰۰۸ در بریتانیا ساخته شده‌است. فیلم برگرفته از زندگی جورجیانا کاوندیش، دوشس دوآن‌شایر که آماندا فورمن، زندگی‌نامه‌نویس آمریکایی در کتابی با همین نام نوشته و منتشر کرده‌است.

داستان فیلم[ویرایش]

ماجرای فیلم دربارهٔ زندگی جورجیانا کاوندیش، دوشس دوآن‌شایر (۷ ژوئن ۱۷۵۷–۳۰ مارس ۱۸۰۶) پس از ازدواجش (زمانی که هنوز ۱۷ ساله بیشتر ندارد) با دوک دوآن شایر در ۷ ژوئن ۱۷۷۴ است. هدف دوک از این ازدواج تنها آن است که از جورجیانا دارای فرزند پسری شود تا وارث اموالش شود. چون جورجیانا دخترزا است، با سردی و از سر ناچاری همخوابگی‌ها و خیانت‌های دوک را تاب می‌آورد و دم نمی‌زد، تا آنجا که می‌پذیرد با معشوقه شوهرش زیر یک سقف زندگی کند.
دوشس در اجتماع درخششی شایان توجه دارد. شیوه لباس پوشیدنش و وابستگیش به قمار بسیار جلب توجه می‌کند. به سبب آشنایی و برخورد با افراد در محافل، به اندیشه‌های حزب ویگ گرایش می‌یابد؛ و به هنگام رفت‌وآمد با آدمهای سرشناس با چارلز گری، نماینده پارلمان که سرانجام به پست نخست‌وزیری می‌رسد، آشنا و سخت دلباخته‌اش می‌شود.

پیرامون فیلم[ویرایش]

این فیلم با همکاری و به هزینه شرکت «بی‌بی‌سی فیلمز» و شرکت فیلم‌سازی Pathé تهیه و ساخته شده‌است.[۲] پخش جهانی فیلم را پارامونت ونتاژ بر عهده دارد.

بازیگران[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

  • جایزه اسکار بهترین طراحی لباس برای مایکل اوکانور
  • جایزه آکادمی فیلم بریتانیا برای بهترین طراحی لباس برای مایکل اوکانور
  • جایزه ستلایت برای بهترین طراحی لباس

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]