روایت یک استعفا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روایت یک استعفا «۲۴ سال مدیریت در رسانه ملی»
زبانفارسی
موضوع(ها)خاطرات
تاریخ نشر
۱۳۹۸
گونه رسانهکتاب الکترونیک
شمار صفحات۲۷۲ ص

روایت یک استعفا، مصاحبه و گفتگوی میلاد دخانچی با محمد سرافراز، رئیس پیشین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پیرامون ۲۴ سال حضور در صدا و سیما و دلایل استعفای او از مدیریت این سازمان است که در قالب کتاب الکترونیکی در شهریور ۱۳۹۸ منتشر شد.[۱][۲][۳][۴] انتشار این کتاب حواشی و جنجال‌هایی را در پی داشت.[۵][۶][۷] سرافراز در این کتاب از نقش اطلاعات سپاه و فشار امنیتی‌ها در قراردادهای بازرگانی و تجاری صدا و سیما و تلاش آن‌ها برای برهم خوردن قراردادها با شرکت‌های غیر مرتبط با آن‌ها خبر می‌دهد.[۶] در بخش دیگری از کتاب سرافراز به دستور دفتر رهبری برای تعطیلی برنامه نود پس از مصاحبه با محمدجواد ظریف اشاره می‌کند.[۸] او در این کتاب از فساد مالی پیام رسان سروش، پرونده سازی سازمان اطلاعات سپاه برای شهرزاد میرقلی‌خان، ممنوع التصویری گسترده و بی ضابطه اشخاص توسط حراست سازمان صدا و سیما و نقش سید مجتبی خامنه‌ای و حسین محمدی در برکناری‌اش پرده برداری می‌کند.[۶][۹]

«مدتی بعد یعنی در تاریخ ۲۸ بهمن ماه ۹۴ من به ملاقات مقام رهبری رفتم و ماجراها را توضیح دادم و گفتم مانند این است که یک حکومت پنهانی در حکومت که هم پول دارد، هم رسانه در داخل و خارج دارد و هم ابزار امنیتی دارد، علیه سازمان در حال برنامه‌ریزی است.»

— محمد سرافراز، روایت یک استعفا

منابع[ویرایش]

  1. رویداد۲۴، پایگاه خبری، تحلیلی (۹ شهریور ۱۳۹۸). «روایت محمد سرافراز از فشار اطلاعات سپاه به شهرزاد میر قلی خان/ نقش حداد عادل در استعفای رئیس صدا و سیما چه بود؟». fa. دریافت‌شده در ۳۱ اوت ۲۰۱۹.
  2. «کشمکش بر سر نقش "باند دفتر خامنه‌ای" در اداره صداوسیما». fa. دویچه‌وله فارسی. دریافت‌شده در ۳۱ شهریور ۱۳۹۸.
  3. «ناگفته‌های سازمان صداوسیما از زبان رئیس سابق». fa. ایندیپندنت فارسی. دریافت‌شده در ۳۱ شهریور ۱۳۹۸.
  4. «کتاب «روایت یک استعفا، ۲۴ سال مدیریت در رسانه ملی» منتشر شد - رضوی». خبرگزاری رضوی | اخبار خراسان، ایران با عکس و فیلم. ۳۰ اوت ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۳۱ اوت ۲۰۱۹.
  5. «عصر جدید، اینجاست!». عصر ایران. دریافت‌شده در ۳۱ اوت ۲۰۱۹.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ««از مجتبی تشکر کن»». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۳۱ اوت ۲۰۱۹.
  7. «محمد سرافراز و روایت یک «نفوذ» - اخبار سیاسی - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم. دریافت‌شده در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۹.
  8. «ادعای رئیس سابق صداوسیما: تعطیلی نود درخواست دفتر رهبری بود که من زیر بار آن نرفتم!». صرفا جهت اطلاع. ۸ شهریور ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۹.
  9. «'حکومت پنهان' منصوبان آیت الله خامنه‌ای؛ روایت محمد سرافراز». bbc فارسی. ۳۱ اوت ۲۰۱۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]

کتاب روایت یک استعفا: ۲۴ سال مدیریت در رسانهٔ ملی، گفتگو با محمد سرافراز.