رشته‌ها (یونیکس)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در نرم‌افزار رایانه، رشته یک برنامه در سیستم عامل‌های شبه یونیکس است که رشته‌های موجود در فایل‌های دودویی مانند فایل‌های اجرایی (executables) را پیدا کرده و چاپ می‌کند. از آن می‌توان روی آبجکت فایل‌ها و core dumpها استفاده کرد.

رشته‌ها با جستجوی دنباله‌هایی از حداقل ۴ کاراکتر قابل چاپ (به‌طور پیش فرض) که با یک کاراکتر NUL متوقف می‌شوند (null-terminated strings) شناسایی می‌شوند. برخی از پیاده‌سازی‌ها گزینه‌هایی برای تعیین آنچه که به عنوان یک کاراکتر قابل چاپ شناخته می‌شود ارائه می‌کنند، که برای جستجو در متن‌های شامل کاراکترهای طولانی و غیر اسکی (non-ASCII) بسیار کاربردی است.

کاربرد متداول آن شامل انتقال خروجی آن به grep و fold یا هدایت خروجی به یک فایل است.[۱]

این برنامه بخشی از ابزارهای دودویی گنو (binutils) است و به سایر سیستم عاملها از جمله مایکروسافت ویندوز نیز منتقل شده‌است.[۲]

مثال[ویرایش]

استفاده از برنامه رشته‌ها برای چاپ دنباله‌هایی از کاراکترهایی که حداقل ۸ کاراکتر طول دارند (این دستور اطلاعات سیستم بایوس را چاپ می‌کند؛ باید به صورت root اجرا شود):

dd if=/dev/mem bs=1k skip=768 count=256 2>/dev/null | strings -n 8 | less

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Kiddle, Oliver; Jerry Peek; Peter Stephenson (2005). From Bash to Z Shell. New York, NY: Apress. p. 413. ISBN 978-1-59059-376-9. OCLC 57450917. Archived from the original on 24 May 2016. Retrieved 24 January 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]