دشرت منجی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دشرت منجی
दशरथ मांझी
دشرت منجی در تمبری از هندوستان
نام بومیदशरथ मांझी
نام هنگام تولدDashrath
زادهٔ۱۹۲۹
بیهار
درگذشت۱۷ اوت ۲۰۰۷ (۷۸ سال)
دهلی نو
ملیتهند
دیگر نام‌هامرد کوه
پیشهکارگر
شناخته‌شده برایتراشیدن یک کوه با دست برای وصل کردن گهلور و گایا
همسر(ها)Falguni Devi

دشرت منجی (انگلیسی: Dashrath Manjhi; 1929 – ۱۷ اوت ۲۰۰۷) معروف به مرد کوه[۱] کارگر اهل روستای گهلور در نزدیکی گایا در بیهار هند بود که شکافی را به طول ۱۱۰ متر، عرض ۹٫۱ متر، و عمق ۷٫۶ متر در دل تپه‌ای با تنها یک چکش و یک اسکنه کند.[۲][۳][۴] پس از ۲۲ سال کار، دشرت مسیر رفت‌وآمد بین گایا و آتری را از ۵۵ کیلومتر به ۱۵ کیلومتر کاهش داد.[۵]

زندگی‌نامه[ویرایش]

دشرت در خانواده‌ای موساهار (از گروه‌های دالیت به معنای غیرقابل لمس یا نجس، که حتی پایین‌تر از طبقه کارگران سودراها Sūdras در سیستم کاست هندی هستند) متولد شد. در جوانی از خانه گریخت و در معادن زغال‌سنگ دانباد مشغول به کار شد. سپس به گهلور بازگشت و با زنی به نام فلگونی دوی ازدواج کرد. در سال ۱۹۵۹ یا ۱۹۶۰ میلادی فلگونی مجروح شد و روستایشان با نزدیک‌ترین پزشک ۵۵ کیلومتر فاصله داشت. او همسرش را از دست داد و در پی این تجربه، دشرت تصمیم گرفت دسترسی روستایش را به خدماتی مثل امکانات پزشکی افزایش دهد و دست به کار کندن مسیری در دل صخره شد. این کار ۲۲ سال طول کشید و در سالهای (۱۹۶۰–۱۹۸۲) تکمیل شد. مسیری که دشرت کند تا سال ۲۰۰۷ میلادی مسیر اصلی مسافرت بین بخش‌های آتری و وزیرگنج بود.

دشرت منجی در ۱۷ اوت ۲۰۰۷ در اثر سرطان مثانه درگذشت. دولت محلی بیهار مراسمی برای گرامیداشت یاد او برگزار کرد.

در فرهنگ عامه[ویرایش]

در سال ۲۰۱۱ دولت هند مستندی را بر پایهٔ زندگی دشرت منجی با عنوان مردی که کوه را جابجا کرد ساخت. در مارس ۲۰۱۴ قسمت نخست از فصل دوم برنامهٔ ستیامیو جیاتی با اجرای عامر خان به دشرت منجی و همسرش اختصاص یافت. عامر خان همچنین با بستانی دوی و بگیرات منجی، پسر و عروس دشرت منجی دیدار کرد و تلاش کرد تا هزینهٔ درمانی بستانی را بر عهده بگیرد. بااین‌حال بستانی دوی در یکم آوریل ۲۰۱۴ به علت بیماری و ناتوانی در پرداخت هزینهٔ درمان درگذشت. در سال ۲۰۱۵ فیلم منجی، مرد کوه با بازی نوازالدین صدیقی در نقش دشرت و رادیکا آپته در نقش فلگونی اکران شد و در گیشه موفق بود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

فهرست منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

الگو:کارگر-خرد