دستگاه فتوکپی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دستگاه گرته‌بردار (کپی)

دستگاه گرته‌برداری (فتوکپی) دستگاهی است که از سند یا تصاویر بصری بر روی کاغذ کپی تهیه می‌کند. اکثر ماشین‌های گرته‌برداری (کپی) امروزی از روش الکتروفتوگرافی استفاده می‌کنند.

گرته‌برداری (فتوکپی) به‌طور گسترده در تجارت، دولت و تحصیل استفاده می‌شود.

اجزای اصلی دستگاه گرته‌برداری[ویرایش]

کاغذ کش[ویرایش]

کاغذ کش از جمله قطعات مکانیکی بوده و وظیفهٔ حرکت دادن کاغذ را بر عهده دارد. بخش‌های ورودی، میانی و خروجی این قطعه، در فرایند ورود و خروج برگه به دستگاه گرته‌بردار دخالت دارند. کاغذ کش ورودی یا پیکاپ رولر، کاغذ را به داخل دستگاه کشیده و کاغذ کش میانی، آن را به سمت فیوزینگ هدایت می‌کند. پس از انجام عملیات تونر ریزی، کاغذ کش خارجی برگه را به بیرون از دستگاه گرته٬بردار هدایت می‌کند. در صورتی که هریک از بخش‌های کاغذ کش با مشکل مواجه شده و نتواند به درستی کار کند، برگه برای ورود و خروج به دستگاه با مشکلات جدی رو به رو می‌شود. بدیهی است که در این صورت شما نمی‌توانید عملیات روگرفتن (کپی) را به راحتی انجام دهید.

فیوزینگ[ویرایش]

فیوزینگ تونر را حرارت می‌دهد تا ذوب شود و سپس با فشار تصویر تونر را بر روی کاغذ حک می‌کند.[۱] گرمایی که به کمک فیوزینگ ایجاد می‌شود به اندازه ای است که در زمان خروج برگه از دستگاه، می‌توان حرارت آن را به راحتی احساس کرد. شایان ذکر است، تنها دلیل آتش نگرفتن دستگاه و کاغذ در هنگام کار فیوزینگ، سرعت عمل فوق‌العاده بالای این قطعه می‌باشد. فیوزینگ به قدری سریع حرکت می‌کند که از ایجاد جرقه و آتش گرفتن کاغذ جلوگیری می‌نماید. به دلایل مختلفی ممکن است فیوزینگ دستگاه گرته‌بردار از کار بیفتد و موجب بروز اختلالاتی از جمله افت کیفیت چاپ شود.

مین برد[ویرایش]

برد اصلی (main board) دستگاه گرته‌بردار همانند برد اصلی در سایر دستگاه‌های الکترونیکی و هوشمند، مسئولیت‌های سخت و مهمی بر عهده دارد. این قطعه از اندازه قطعات حمایت و پشتیبانی می‌کند. وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد. در صورتی که این قسمت از دستگاه ایراد پیدا کرده باشد، حتی با وجود سالم بودن سایر اجزا، دستگاه نمی‌تواند کار کند،

سامانه‌ی برق دستگاه گرته‌بردار[ویرایش]

این قطعه وظایف مهم و سنگینی در دستگاه گرته‌بردار برعهده دارد. مهم‌ترین چیزی که در سلامت سامانه برق دستگاه گرته‌برداری مؤثر است، مهار (کنترل) ولتاژ برق است. عدم مهار ولتاژ برق به بخش‌های داخلی دستگاه آسیب‌های جدی وارد می‌کند. سامانه‌ی برق دستگاه گرته‌برداری اصلی‌ترین و مهم‌ترین تأمین کننده انرژی مورد نیاز برای عملکرد صحیح آن است.

داکتر بلید و بلید[ویرایش]

داکتر بلید و بلید دو قطعه سخت‌افزاری در پرینتر و دستگاه گرته‌برداری هستند. این دو جنسی از لاستیک و ظاهری شفاف دارند که به یک قطعه فلزی متصل هستند؛ بلید در کارکرد و عملکرد درست دستگاه بسیار مهم و تأثیر گذار است. خراش یا ضربه به بلید و خصوصاً به داکتر بلید، کل کیفیت چاپ را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درام[ویرایش]

درام قلب یک دستگاه گرته‌برداری است که در اصل یک استوانه فلزی پوشیده شده از یک ماده هادی نور است. جنس این ماده، معمولاً از یک نیمه‌هادی مانند سیلیکون، ژرمانیوم یا سلنیوم است. این مواد، در شرایطی خاص رسانای الکتریسیته و در سایر شرایط نارسانا هستند. این سطح در تاریکی نارساناست ولی با عبور اشعه نور و گرم شدن الکترونها قادر به عبور جریان الکتریکی است. با استفاده از این خاصیت، می‌توان به اندازه یک نوار از تصویر را بر روی این استوانه ایجاد کرد. تصویر کامل، با چرخش استوانه، نوار به نوار روی آن به وجود می‌آید.[۲]

ADF[ویرایش]

قسمتی از دستگاه گرته‌برداری که وظیفه دارد کاغذها را یک به یک به اسکنر جهت عملیات تصویربرداری (scan) یا روگرفت (copy) بفرستد.

کارتریج جوهرافشان (به انگلیسی: Ink cartridge) کارتریج منبع تأمین رنگ در چاپگرهای جوهرافشان است. چاپگرهای جوهرافشان به وسیلهٔ پاشیدن قطرات ریز جوهر روی یک صفحهٔ کاغذ از طریق منافذ ریزی که در سر (head) وجود دارد، باعث به وجود آوردن تصاویر سیاه و سفید و رنگی می‌شود.

بخش حرارت‌دهنده (heater)[ویرایش]

قسمتی از دستگاه است که وظیفه گرم کردن و به اصطلاح پختن کارتریج بر روی کاغذ را به عهده دارد. این قسمت فقط در دستگاه‌های گرته‌برداری لیزری وجود دارد و دستگاه‌های جوهرافشان به آن نیازی ندارند.

منابع[ویرایش]

  1. Meeker-O'Connel, Ann (17 September 2002). "How Photocopiers Work" (به انگلیسی). Howstuffsworks.com. Retrieved 18 May 2021.
  2. Meeker-O'Connel, Ann (17 September 2002). "How Photocopiers Work" (به انگلیسی). Howstuffsworks.com. Retrieved 18 May 2021.