دزموند داس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دزموند داس
داس در آستانهٔ دریافت مدال افتخار
اکتبر ۱۹۴۵
نام تولددزموند تامس داس
زاده۷ فوریهٔ ۱۹۱۹
لینچبرگ، ویرجینیا
درگذشته۲۳ مارس ۲۰۰۶ (۸۷ سال)
پیمونت، آلاباما
شاخه نظامینیروی زمینی ایالات متحده آمریکا
سال‌های خدمت۱۹۴۲–۱۹۴۶
درجهسرجوخه
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ جهانی دوم
نشان‌ها
همسر(ان)
  • Dorothy (nee Schutte) Doss (ا. ۱۹۴۲–۱۹۹۱)
  • Frances (nee Duman) Doss (ا. ۱۹۹۳–۲۰۰۶)

دزموند تامس داس (انگلیسی: Desmond Thomas Doss؛ ۷ فوریهٔ ۱۹۱۹ – ۲۳ مارس ۲۰۰۶) سرجوخه‌ای در نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا بود که به عنوان بهیار یک گروهان پیاده در جنگ جهانی دوم فعالیت می‌کرد. او پس از درخشش در نبرد اوکیناوا، اولین و تنها مخالف جنگی شد که موفق به دریافت مدال‌های افتخاری برای کارهایی فراتر از انجام وظیفه در طول جنگ گردیده‌است. او باور بر این داشت که انسان نباید انسان دیگری را بکشد؛ بر همین عقیده بود که سربازان و فرماندهان او را مسخره می‌کردند. او در طول خدمت در دوران جنگ توانست جان ۷۵ سرباز را در میدان جنگ نجات دهد.

دریافت نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری از دست هری ترومن

فیلم[ویرایش]

مل گیبسون فیلم ستیغ هک‌سا را با بازی اندرو گارفیلد در خصوص زندگی و سرگذشت وی کارگردانی کرد که در سال ۲۰۱۶ اکران شد. این فیلم برندهٔ دو جایزهٔ اسکار شد.[۱][۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Nordyke, Kimberly (January 24, 2017). "Oscars: 'La La Land' Ties Record With 14 Nominations". The Hollywood Reporter. Retrieved January 24, 2017.[پیوند مرده]
  2. "Oscar Nominations: Complete List". Variety. January 24, 2017. Archived from the original on January 24, 2017. Retrieved January 24, 2017.
* Wikipedia contributors, "Desmond Doss," Wikipedia, The Free Encyclopedia, https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Desmond_Doss&oldid=757352525 (accessed December 30, 2016).

پیوند به بیرون[ویرایش]