خوزه خیمنز آراندا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
José Jiménez Aranda
Self-portrait of José Jiménez Aranda painted around 1870. Museo de Bellas Artes de Sevilla.
زادهٔ۷ فوریهٔ ۱۸۳۷
سویل (شهر), اسپانیا
درگذشت۶ مهٔ ۱۹۰۳ (۶۶ سال)
سویل (شهر), اسپانیا
ملیتاسپانیا
شناخته‌شده براینقاشی

خوزه خیمنز آراندا (۷ ژوئیه ۱۸۳۷–۶ مه ۱۹۰۳) نقاش اسپانیایی بود. برادران وی، لوئیس خیمنز آراندا و مانوئل خیمنز آراندا هم نقاش بودند.

زندگی‌نامه[ویرایش]

منشأ و تحصیلات اولیه[ویرایش]

وی در نخستین گام‌های خود برای نقاش شدن، توسط مانوئل کابرال و ادواردو کانو د لا پنیا آموزش دید.

با استعداد نقاشی، در سال ۱۸۵۱ وارد آکادمی شاهانه هنرهای زیبای سانتا ایزابل د هانگریا در سویا شد. در سال ۱۸۶۸ مجموعه‌های موجود در موزه دل پرادو (موزه پرادو) در مادرید، به ویژه مجموعه‌های گویا و والاسکس را مطالعه کرد. او در سال ۱۸۶۷ به خرز ده لا فرونترا سفر کرد تا به عنوان مرمت‌کننده و طراح شیشه‌های رنگی کار کند. در سال ۱۸۷۱ به رم نقل مکان کرد، و چهار سال در آنجا ماند و با ماریانو فورتونی آشنا شد، که تأثیر زیادی بر نقاشی‌های او گذاشت.

سفر[ویرایش]

در سال ۱۸۸۱ او به پاریس نقل مکان کرد، جایی که ۹ سال در آنجا تحصیل کرد و کارهای نقاشی را در قرن هجدهم به سبک فورتونی با موفقیت چشمگیری کشید. در سال ۱۸۹۰ او به مادرید نقل مکان کرد، و صحنه‌های زندگی روزمره را با سبک و سیاق کاستمبریستا طراحی کرد.

بازگشت به زادگاهش[ویرایش]

مرگ همسر و دخترش در سال ۱۸۹۲ منجر به بازگشت وی برای زندگی تا پایان عمر، به شهر زادگاهش شد. در آنجا به عضویت آکادمی هنرهای زیبا منصوب شد و در آنجا معلم شد، منصبی که تا زمان مرگ در سال ۱۹۰۳ بر عهده داشت. دانیل وازکز دیاز، اوژنیو هرموسو، ریکاردو لوپز کابرا، مانوئل گونزالس سانتوس و سانز آریزمندی شاگردان وی در این مدت در سویا بودند.

در دهه آخر قرن نوزدهم وی به دایره نقاشان منظره آلکالا گوادایرا رفت‌وآمد می‌کرد و چند نمونه از آثار «استاد بزرگ» را از این ژانر (طبق گفته سورولا) بر جای گذاشت.

از جمله شناخته شده‌ترین آثار وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: گذری در گاوبازی (۱۸۸۰)، یک فاجعه (۱۸۹۰) و برده برای فروش (حدود ۱۸۹۷).

وی همچنین با یک نسخه کارتونی و برجسته در سال ۶۸۹ برای نسخه صد ساله دن کیشوت (چاپ ۱۹۰۵) رسم نمود.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]