جین لابچنکو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جین لابچنکو
وزارت بازرگانی برای اقیانوس و جو
ریاست اداره ملی اقیانوسی و جوی
دوره مسئولیت
۲۰ مارس ۲۰۰۹ – فوریه، ۲۰۱۳
رئیس‌جمهورباراک اوباما
پس ازکنراد سی لاتند باکر
پیش ازکاترین دی سولیوان
اطلاعات شخصی
زاده۴ دسامبر ۱۹۴۷ ‏(۷۶ سال)
دنور
ملیتایالات متحده آمریکا
محل تحصیلکالج کلرادو
دانشگاه واشینگتن
دانشگاه هاروارد

جین لابچنکو (انگلیسی: Jane Lubchenco؛ زادهٔ ۴ دسامبر ۱۹۴۷) سیاست‌مدار اهل ایالات متحده آمریکا است. متخصص در علم محیط زیست و اقیانوس و بوم‌شناسی که در دانشگاه ایالتی اورگن استاد و محقق است. علایق تحقیقاتی او، شامل فعل و انفعالات بین محیط زیست و رفاه انسانی، تنوع زیستی، تغییر آب و هوا و استفاده پایدار از اقیانوس‌ها و سیاره می‌باشد.[۱] از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، او به عنوان رئیس اداره ملی اقیانوس و جوی تحت نظارت دبیر بازرگانی اقیانوس‌ها و اتمسفر عمل کرد. پس از استعفا از این اداره او اولین بازدیدکننده دانشگاه استنفورد در (مارس تا ژوئن ۲۰۱۳) بود.[۲] در ژوئن ۲۰۱۳، او به دانشگاه ایالتی اورگن بازگشت و قبل از اینکه توسط رئیس‌جمهور اوباما برای خدمت به تیم علوم او دعوت شود، در هیئت علمی قرار گرفت.[۳]

زندگی‌نامه[ویرایش]

لابچنکو در ۴ دسامبر ۱۹۴۷ در دنور، کلرادو به دنیا آمد و بزرگ شد. پدرش مایکل لابچنکو، جراح اهل کارولینای جنوبی، از نژاد اوکراینی، فرانسوی، انگلیسی، اسکاتلندی و ایرلندی بود و مادرش، لام‌تا دال لابچنکو، پزشک اطفال از داکوتای شمالی و مینه‌سوتا بود. لابچنکو در آکادمی سنت مریز (روستای چری هیلز)، یک دبیرستان دخترانه کاتولیک، تحصیل کرد.[۴] او دوران دانشگاهی خود را در کالج کلرادو و در کلرادو اسپرینگز، کلرادو سپری کرد و در سال ۱۹۶۹ مدرک کارشناسی خود را کسب کرد. در طول کالج، یک کلاس تابستانی در جانورشناسی بی‌مهرگان گذراند و در آزمایشگاه بیولوژی نیروی دریایی در جنگل وودز در ماساچوست، فعالیت کرد و علاقه خود را به بیولوژی و تحقیقات دریایی نشان داد. او در مدرسه فارغ‌التحصیلان دانشگاه ایالتی واشینگتن،[۵] جایی که او روش‌های تجربی و تکاملی را به اکولوژی دریایی پیوند داد و پایان‌نامه خود در مورد رقابت بین ستارگان دریایی را نوشت.[۶] لابچنکو با مدرک کارشناسی‌ارشد در سال ۱۹۷۱ و بعد از آن، دکترای خود را در سال ۱۹۷۵ در اکولوژی دریایی از دانشگاه هاروارد کسب کرد.[۷]

فعالیت دانشگاهی[ویرایش]

پس از اخذ دکتری. در سال ۱۹۷۵، لابچنکو به عنوان استادیار در دانشگاه هاروارد استخدام شد. در سال ۱۹۷۷، او و همسرش به دانشگاه ایالتی اورگان (OSU) در کوروالیس، اورگان نقل مکان کردند، جایی که او استادیار (۱۹۷۷–۱۹۸۲)، دانشیار (۱۹۸۲–۱۹۸۸) و استاد تمام (۱۹۸۸–۲۰۰۹، ۲۰۱۳ تا کنون) بود.

منابع[ویرایش]

  1. "OSU's Lubchenco confirmed as head of NOAA". The Oregonian. Associated Press. 2009-03-19. Retrieved 2009-03-22.
  2. Joy Leighon (2013-02-01). "NOAA official Jane Lubchenco to come to Stanford as visiting scholar". Stanford Report.
  3. "NOAA Administrator - Dr. Jane Lubchenco". NOAA. Archived from the original on February 25, 2014. Retrieved March 16, 2014.
  4. "Officials: Jane Lubchenco". AllGov.com. Retrieved 2013-09-06.
  5. Monastersky, Richard (2010). "Newsmaker of the year: In the eye of the storm". Nature. 468: 1024–1028. doi:10.1038/4681024a. PMID 21179143.
  6. Sarah DeWeerdt (June 2011). "The Natural". Columns, The University of Washington Alumni Magazine. Retrieved 2013-09-06.
  7. "The Wayne and Gladys Valley Chair in Marine Biology". Oregon State University. Archived from the original on 9 January 2014. Retrieved 2014-01-08.

پیوند به بیرون[ویرایش]