جزیره غودش

مختصات: ۳۶°۰۳′ شمالی ۱۴°۱۵′ شرقی / ۳۶٫۰۵۰°شمالی ۱۴٫۲۵۰°شرقی / 36.050; 14.250
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرچم غودش
نقشهٔ غودش

جزیرهٔ غودش (به مالتی: Għawdex) جزیرهٔ کوچکی است در مالت در دریای مدیترانه و جنوب سیسیل. پس از جزیره مالت غودش بزرگ‌ترین جزیره از مجمع‌الجزایر مالت می‌باشد. غودش بافتی روستایی دارد و از برای چشم‌اندازهای تپه‌ای‌اش نامی‌است.

جزیرهٔ غودش ۳۱٬۰۰۰ تن جمعیت دارد و از دید آثار تاریخی چون جگانتیا پربار می‌باشد. بزرگترین شهر جزیره غودش ویکتوریا می‌باشد.

تاریخچه[ویرایش]

پیشینهٔ سکونت مردمان در اینجا به ۵هزار سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. نخستین باشندگان بدینجا کشاورزان سیسیلی بودند که از دریا گذشتند و به غودش رسیدند. آنان نخستین کلنی‌ها را در آگریجنتو پایه ریختند. در دوران نوسنگی سازه‌هایی چون جگانتیا ساخته‌شد.

در ۱۵۵۱ میلادی فرمانده عثمانی تورگوت رئیس به غودش تاخت، جزیره را تاراج‌نمود و بیشتر باشندگان آن را به بردگی گرفت و به لیبی گسیلاند. میان ۱۵۶۵ تا ۱۵۸۰ میلادی گروهی از اهل جزیره مالت به غودش آمدند و جمعیت تازهٔ شهر را شکل‌دادند. میان ۱۷۹۸ تا ۱۸۰۰ ناپلئون بناپارت بر جزیره چیره‌بود.

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Gozo," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Gozo&oldid=451653023 (accessed October ۲۵، ۲۰۱۱).