جان مانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جان مانی
نام هنگام تولدجان ویلیام مانی
زادهٔ۸ ژوئیهٔ ۱۹۲۱
مورینسویل, نیوزیلند
درگذشت۷ ژوئیهٔ ۲۰۰۶ (۸۴ سال)
تاوسن، مریلند, آمریکا
محل تحصیلدانشگاه ویکتوریا ولینگتون
دانشگاه هاروارد
جایزه(ها)James McKeen Cattell Fellow Award (1992)
پیشینه علمی
شاخه(ها)روانشناسی
محل کاردانشگاه جانز هاپکینز

جان ویلیام مانی (8 ژوئیه 1921 - 7 ژوئیه 2006) روانشناس ، سکس شناس و نویسنده نیوزیلندی بود که به دلیل تحقیقات خود در زمینه هویت جنسی و زیست شناسی جنسیت شناخته شده است. او یکی از اولین محققینی بود که نظریه هایی را در مورد تأثیر ساختارهای اجتماعی جنسیت بر شکل گیری فردی هویت جنسی منتشر کرد. جان مانی اصطلاحات هویت جنسی، نقش جنسیتی و گرایش جنسی را معرفی کرد و اصطلاح پارافیلیا را رایج کرد.

مانی با همکاری با متخصص غدد، کلود میجون، کلینیک هویت جنسیتی جانز هاپکینز را تأسیس کرد، که اولین کلینیکی در آمریکا بود که عمل جراحی تغییر جنسیت را بر روی نوزادان و بزرگسالان انجام داد. او بخش قابل توجهی از دوران حرفه ای خود را در آمریکا گذراند.

یک مطالعه دانشگاهی در سال 1997 کار مانی را از بسیاری جهات مورد انتقاد قرار داد، به ویژه در رابطه با تغییر جنسی غیر ارادی کودکی به نام دیوید رایمر، و سوء استفاده مانی از رایمر و برادرش در دوران کودکی. او از فعالیت های جنسی دو کودک با یکدیگر، (که مانی آن را برای تحقیقاتش اعلام می کرد) عکس گرفت. دیوید رایمر زندگی پر دردسری داشت و در نهایت در 38 سالگی خودکشی کرد. برادرش در 36 سالگی بر اثر مصرف بیش از حد دارو درگذشت.

نوشته مانی به زبان های بسیاری ترجمه شده است و شامل حدود 2000 مقاله، کتاب، فصل و بررسی است. او در طول زندگی خود حدود 65 افتخار، جایزه و مدرک دریافت کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]