تپلی‌های پردردسر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Kikoriki
لوگوی روسی کارتون و شخصیت‌های آن.
ردیف عقب از چپ: بری، اُلگا، دوکو، چیکو، کراش، کارلین.
ردیف جلو از چپ: رُزا، والی، پین.
ژانرکمدی
نویسندهالکسی لبدیف و دیگران
کارگرداندنیس شرنوف
صداپیشگانایگور دمیتریف
آنتون وینوگرادف
وادیم باچانف
اسوتلانا پیسمیچنکا
کسینیا بریزوفسکا
میخائیل چرنیاک
سرگئی ماردار
آهنگسازانمارینا لاندا
سرگئی واسیلیف
کشور سازندهروسیه روسیه
زبان اصلیروسی
شمار قسمت‌ها۲۰۹
تولید
تهیه‌کننده‌هاایلیا پاپف
الکساندر گراسیمف
ویاچسلاو مایاس
مدت۶ دقیقه، ۳۰ ثانیه (کارتون‌های کوتاه) (با درنظرگرفتنِ تیتراژ آغازین)
پخش
شبکهٔ اصلیسی‌تی‌سی
روسیه ۱
انتشار اولیه۷ مه ۲۰۰۴ –
۲۹ فوریه ۲۰۱۲
پیوندهای بیرونی
وبگاه

تپلی‌های پردردسر با عنوان اصلیِ اِسمِشاریکی (روسی: Смеша́рики) که در کشورهای انگلیسی‌زبان با نامِ کیکوریکی (انگلیسی: Kikoriki)[۱] و گوگوریکی (انگلیسی: GoGoRiki) هم شناخته می‌شود، یک مجموعهٔ کارتونی روسی است که برای کودکان ۳ تا ۸ سال ساخته شده است[۲] و نخستین بار در تاریخ ۷ مه ۲۰۰۴ به روی آنتن رفت.

عنوان روسی این کارتون (اِسمِشاریکی) از دو واژهٔ «смешные» به معنیِ خنده‌دار و بامزه و «шарики» به معنیِ توپ‌های کوچولو گرفته شده است و «توپ‌های کوچولوی خنده‌دار» اشاره به بدن‌های گرد شخصیت‌های این کارتون دارد.

این مجموعهٔ تلویزیونی به عنوان بخشی از پروژه فرهنگی-آموزشی «دنیای بدون خشونت» که از برنامه‌های دولتی روسیه است، ساخته شده است.[۳]

این انیمیشن ۲۰۸ قسمت دارد و پخش جهانی آن نخستین بار در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۸ از طریق کانال کودکانِ شبکهٔ «سی‌دابلیو» و با عنوانِ «گوگوریکی» انجام شد.[۴]

این مجموعهٔ کارتونی در ایران از شبکهٔ پویا پخش شده است.[۵][۳]

منابع[ویرایش]

  1. de Wit, Alex (September 4, 2020). "Anatoly Prokhorov, 'Kikoriki' Creator And Pioneer Of Russian Independent Animation, Dies At 72". Retrieved April 20, 2021.
  2. Crump, William D. (2019). Happy Holidays—Animated! A Worldwide Encyclopedia of Christmas, Hanukkah, Kwanzaa and New Year's Cartoons on Television and Film. McFarland & Co. p. 212. ISBN 9781476672939.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «نگاهی به انیمیشن «تپلی‌های پر دردسر» که از شبکه پویا پخش می‌شود: رخنه در دنیای شخصیت‌های جذاب». روزنامهٔ جام‌جم. ۱۲ تیر ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۱۹ شهریور ۱۴۰۱.
  4. "4Kids announces fall 2008 Lineups for Fox and The CW". Archived from the original on January 4, 2009. Retrieved 2008-09-05.
  5. «تپلی‌های پر دردسر». شبکهٔ پویا. ۱۶ شهریور ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۹ شهریور ۱۴۰۱.[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]