پرش به محتوا

توماس بری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
The Rev. Dr.
توماس بری
CP
زادهٔ۹ نوامبر ۱۹۱۴
گرینزبورو، کارولینای شمالی
درگذشت۱ ژوئن ۲۰۰۹ (۹۴ سال)
گرینزبورو، کارولینای شمالی
ملیتایالات متحده آمریکا
پیشهتاریخ فرهنگی، historian of world religions, "geologian"
سازمانPassionists

توماس بری (انگلیسی: Thomas Berry; ۹ نوامبر ۱۹۱۴ – ۱ ژوئن ۲۰۰۹) کشیش کلیسای کاتولیک اهل ایالات متحده آمریکا بود. پژوهشگر تاریخ فرهنگی، مورخ فرهنگی، و محقق ادیان جهان، به ویژه ادیان شرقی بود. بعدها در حالی که تاریخ و فرگشت را مطالعه می‌کرد خود را «زمین‌شناس» نامید.

او برچسب «الهیات» یا «بوم‌خداشناسی» را رد کرد و آن را بسیار محدود و توصیفی از مطالعات فرهنگی خود در تاریخ ادیان دانست. او در اوایل برای پاسخ به بحران فزاینده بحران آب و هوایی نیاز به «داستان جدید» فرگشت را در سال ۱۹۷۸ پیشنهاد کرد. در این مقاله او پیشنهاد کرد که درک عمیق از تاریخ و عملکرد جهان در حال تکامل یک الهام و راهنمای ضروری برای عملکرد مؤثر خود ما به عنوان افراد و به عنوان یک گونه است.

زندگینامه

[ویرایش]

بری در سال ۱۹۱۴ از ویلیام و بس بری در گرینزبورو کارولینای شمالی متولد شد و سومین فرزند از ۱۳ فرزند خانواده بود.[۱] او در سال ۱۹۴۲ به عنوان کشیش منصوب شد و شروع به مطالعه تاریخ فرهنگی به ویژه ادیان جهان کرد. او با الهام از سابقه یک تجربه در دوران کودکی‌اش مجموعه‌ای از ۱۲ اصل را برای درک جهان توضیح داده است.[۲] این اصول مبتنی است بر این‌ که جهان، منظومه شمسی و سیاره زمین به خودی خود و در ظهور تکاملی خود، راز نهایی را تشکیل می‌دهند و وجود همه چیز از آنجا سرچشمه میگیرند. او دکترای تاریخ را از دانشگاه کاتولیک آمریکا، با پایان‌نامه‌ای در مورد فلسفه تاریخ دریافت کرد.[۱] مری ایولین تاکر در ادای احترام به بری گفت که کتاب‌های او رویای زمین، داستان جهان، و کار بزرگ راه ما به سوی آینده مباحث مهمی در مورد محیط زیست هستند. او دو کتاب پایانی جهان مقدس و آینده مسیحی و سرنوشت زمین را در سال ۲۰۰۹ به پایان رساند.

جستارهای وابسته

[ویرایش]

منابع

[ویرایش]
  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Revkin، Andrew C. (۲۰۰۹-۰۶-۰۴). «Thomas Berry, Writer and Lecturer With a Mission for Mankind, Dies at 94» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۰۲.
  2. "Thomas Berry and the new cosmology | WorldCat.org". search.worldcat.org (به انگلیسی). Retrieved 2024-07-03.

پیوند به بیرون

[ویرایش]

الگو:تاریخ فرهنگی-خرد