تام ولینگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تام ولینگ
زادهٔ۲۶ آوریل، ۱۹۷۷
پاتون ولی، ایالت نیویورک، آمریکا
پیشهبازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده، مدل
سال‌های فعالیتاز سال ۲۰۰۰ تاکنون
همسر(ها)جیمی وایت (ازدواج 2002 طلاق 2015) جسیکا روس لی (2019)
فرزندان1

تام ولینگ (به انگلیسی: Tom Welling) با نام تولد توماس جان پاتریک ولینگ متولد ۲۶ آوریل ۱۹۷۷ بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده و مدل آمریکایی بوده که بیشتر به دلیل ایفای نقش کلارک کنت یا سوپرمن در سریال اسمالویل شناخته می‌شود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

تام ولینگ در سال ۱۹۷۷ در نیویورک زاده شد. خانواده او پس از مدتی به میشیگان نقل مکان کرده و تام دورهٔ دبیرستان خود را در آنجا گذراند. در این مدت او در نمایش‌های دبیرستانی فعالیت می‌کرد. اما پس از مدتی به ورزش علاقه‌مند شد. او در تیم‌های بیسبال و فوتبال مدرسه عضویت داشت، اما ورزش مورد علاقه او همیشه بسکتبال بوده است.

دوران مدلینگ و آغاز بازیگری[ویرایش]

ولینگ در سال ۱۹۹۸ در یک مهمانی توسط یکی از نمایندگان استعداد یابی کشف و به آژانس مدلینگ لوییسا معرفی شد. سپس در سال ۲۰۰۰ به لس آنجلس نقل مکان کرده و در آنجا برای کمپانی‌های معروفی از جمله تامی هیلفیگر، ابرکرامبی و فیچ و کالوین کلین به فعالیت پرداخته و در همان سال در موزیک ویدئوی آنجلا ویا بازی کرد.

وی به دلیل اینکه از شغل مدل بودن متنفر بود، کم‌کم به سمت بازیگری سوق پیدا کرده و برای بازی در سریال‌هایی از جمله فرندز تست داد.

اولین تجربهٔ بازیگری او در سال ۲۰۰۱ و در سریال قضاوت دربارهٔ امی بود. پس از آن وی توانست تنها در چند نقش کوچک در در برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی شرکت کند.

در سال ۲۰۰۱ ولینگ برای بازی در سریال اسمالویل تست داد و در نهایت برای ایفای نقش کلارک کنت برگزیده شد. او برای ایفای این نقش نامزد جوایز بسیاری از جمله تیین چوییس آواردز و اِمی شد.

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به دوجینش ارزان‌تر است و دوجینش ارزان‌تر است ۲ و انتخاب اشاره کرد.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

فیلم‌ها[ویرایش]

سال عنوان نقش توضیحات
2003 دوجینش ارزان‌تر است چارلی بیکر نامزد جایزهٔ تیین چوییس آواردز
2005 مه نیک کستل
دوجینش ارزان‌تر است ۲ چارلی بیکر
2013 پارکلند روی کلرمن
2014 روز عضوگیری بریان درو
2016 انتخاب دکتر رایان مک کارتی
2022 حرفه‌ای ها وینسنت کوربو

سریال‌های تلویزیونی[ویرایش]

سال عنوان نقش توضیحات
2001 قضاوت دربارهٔ امی راب ملتزر فصل دوم، شش اپیزود
یگان ویژهٔ ۲ راب ملتزر فصل اول، اپیزود شش
اعلام نشده تام فصل اول، اپیزود اول
2001-2011 اسمالویل کلارک کنت / سوپرمن نقش اصلی - ۲۱۸ اپیزود
2018_2017 لوسیفر قابیل/مارکوس پیرس فصل سوم

منابع[ویرایش]