تارانا برک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تارانا برک
تارانا برک در سال ۲۰۱۸
تارانا برک در سال ۲۰۱۸
زادهٔ۱۲ سپتامبر ۱۹۷۳ ‏(۵۰ سال)
نیویورک
ملیتآمریکا
پیشهکنشگری
سال‌های فعالیتاز ۲۰۰۳ تا اکنون
شناخته‌شده برایبنیان‌گذار جنبش من هم

تارانا برک (زادهٔ ۱۲ سپتامبر ۱۹۷۳ ‏(۵۰ سال)) یک فعال آمریکایی اهل برانکس، نیویورک است که جنبش ضد خشونت جنسی به نام «من هم» را راه‌اندازی کرد. در سال ۲۰۰۶، او شروع به استفاده از MeToo# کرد تا به سایر زنان با تجربیات مشابه کمک کند تا از خودشان دفاع کنند. بیش از یک دهه بعد، در سال ۲۰۱۷ هشتگ MeToo پس از اینکه که آلیسا میلانو و سایر زنان شروع به استفاده از آن برای توئیت در مورد اتهامات پرونده‌های سوءاستفاده جنسی هاروی واینستین کردند، به یک هشتگ محبوب تبدیل شد. این عبارت و هشتگ به سرعت به یک جنبش گسترده و به‌طور غیرمنتظره ای در نهایت به یک جنبش بین‌المللی (بیش از ۸۰ کشور) تبدیل شد.[۱][۲][۳]

تایم، تارانا برک را در میان گروهی از فعالان برجسته دیگر که «سکوت شکنان» نامیده می‌شوند، به‌عنوان شخصیت سال ۲۰۱۷ معرفی کرد.[۴] او در سال ۲۰۱۸ جایزه معتبر Ridenhour را برای شجاعت دریافت کرد[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «#MeToo founder Tarana Burke: 'You have to use your privilege to serve other people'». the Guardian (به انگلیسی). ۲۰۱۸-۰۱-۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۶.
  2. Kantor، Jodi (۲۰۲۱-۰۹-۱۰). «The Surprising Origins of #MeToo» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ دسامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۶.
  3. Anjani (۲۰۲۰-۱۱-۱۶). «Leading with Empathy: Tarana Burke and the Making of the Me Too Movement». HKS Case Program (به انگلیسی). بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۶.
  4. Edwards، Stephanie Zacharek, Eliana Dockterman, Haley Sweetland. «TIME Person of the Year 2017: The Silence Breakers». Time (به انگلیسی). بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ مارس ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۶.
  5. Santa J. Ono (۲۰۱۹-۰۳-۰۶). «Tarana Burke | UBCevents». events.ubc.ca (به انگلیسی). بایگانی‌شده از اصلی در ۶ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۶.