ادوارد لویی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ادوارد لویی
ادوارد لویی در دانشگاه کلمبیا، ۲۰۱۴
ادوارد لویی در دانشگاه کلمبیا، ۲۰۱۴
زادهEddy Bellegueule
۳۰ اکتبر ۱۹۹۲ ‏(۳۱ سال)
آمیان
پیشهنویسنده
زبان(ها)French
ملیتفرانسه
دانشگاهمدرسه عالی نرمال
مدرسه عالی مطالعات علوم اجتماعی
سبک نوشتاریداستانی، درام؛ غیرداستانی، جامعه‌شناسی

ادوارد لویی (فرانسوی: Édouard Louis‎؛ با نام اصلی اِدی بِلگُل (Eddy Bellegueule)، زادهٔ ۳۰ اکتبر ۱۹۹۲) نویسنده اهل فرانسه است.

خودزندگی‌نامه وی با نام En finir avec Eddy Bellegueule یکی از پرفروش‌ترین کتابهای ادبی فرانسه، تاکنون به ۲۰ زبان منتشر شده‌است. کتاب جنجال آفرین نبردها و تحولات یک زن نیز در سال 2021 نام نویسنده را دوباره در جامعۀ ادبی فرانسه مطرح ساخت و از فروش بسیار بالایی برخوردار شد.

برخی منتقدان ادوارد لویی را متهم به «ستیزه‌جویی با قشر فرودست» کردند، او در مصاحبه ای به این اتهام چنین پاسخ می دهد: «این قبیل منتقدان فکر می‌کنند که ما باید تصویری اتو کشیده و قشنگ از طبقه فرودست نشان بدهیم تا بتوانیم از آن‌ها دفاع کنیم و برای حقوقشان بجنگیم... وقتی من با این مسئله اشاره می‌کنم، تلویحاً به من می‌گویند که «دهانت را ببند، تو این قشر ضعیف را متهم به نژادپرستی و همجنس‌گراهراسی می‌کنی، تو باعث رنجش خاطر آن‌ها می‌شوی.» اما وقتی افراد طبقۀ ضعیف، مثلاً در جنبش جلیقه زردها، خودشان به سخن می‌آید هم همین آدم‌ها خطاب به این طبقه می‌گویند که «دهانتان را ببندید شماها نژادپرست و همجنسگراستیز هستید.» این آدم‌ها می‌خواهند به هر قیمتی که شده مانع شنیده شدن صدا و به جنبش درآمدن آدم‌های طبقه کارگر شوند.» [مصاحبه‌ با ادوارد لویی توسط جاناتان لفور]

آثار[ویرایش]

داستانی[ویرایش]

  • En finir avec Eddy Bellegueule [fr]. Le Seuil. 2014. ISBN 9782021117707.
  • Histoire de la violence [fr]. Le Seuil. 2016. ISBN 2021177785.
  • چه کسی پدرم را کشت (Qui a tué mon père)، انتشارات ایهام، ‏‫۱۴۰۰.‬
  • نبردها و تحولات یک زن (Combats et métamorphoses d'une femme)، تهران، نشر قطره، 1401.[۱]

غیر داستانی[ویرایش]


منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]