آمالافریدا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آمالافریدا
Amalafrida
سلطنت۵۰۰ - ۵۲۳
همسر
فرزند(ان)تئوداهاد
آمالابرگا
دودمانآمال‌ها
پدرتئودمیر
مادرایریلُویوا

آمالافریدا دختر تئودمیر، خواهر تئودوریک کبیر و مادر تئوداهاد، هر سه نفر از پادشاهان اوستروگوت‌ها و همسر تراساموند، پادشاه وندال‌ها بود.

زندگینامه[ویرایش]

تئودوریک، برادر آمالافریدا در سال ۵۰۰ میلادی به‌منظور تحکیم بیشتر نفوذ خود بر وندال‌ها و اتحاد با آنان، مقدمات ازدواج خواهرش با تراساموند، پادشاه وندال‌ها را فراهم نمود و او به‌عنوان دومین همسر آمالافریدا با او ازدواج کرد. آمالافریدا جهیزیهٔ فراوانی را با خود به سرزمین وندال‌ها برد اما علاوه بر آن، ۵۰۰۰ سرباز گوتی نیز او را همراهی می‌کردند.[۱]

تراساموند در سال ۵۲۳ درگذشت و هیلدریک، پسر هونریک جانشین او شد. وندال‌ها افرادی آریان‌مذهب بودند اما هیلدریک با صدور فرامینی، به تمامی اسقف‌های تبعیدی کاتولیک اجازهٔ بازگشت داد و بونیفاس، از حامیان سرسخت کلیسای ارتدکس را اسقف کلیسای آفریقا ساخت. این موضوع سبب شد تا آمالافریدا در مقابل، سر به شورش برداشته و از مورها تقاضای یاری کند. دو طرف در همان سال در کاپسا، در حدود ۳۰۰ مایلی جنوب پایتخت، کارتاژ، در حاشیهٔ صحرای لیبی وارد جنگ با یکدیگر شدند[۲] که در نهایت به شکست آمالافریدا انجامید.

هیلدریک با پایان یافتن درگیری‌ها و به‌منظوری براندازی هژمونی اوستروگوت‌ها، آمالافریدا را دستگیر و زندانی کرده و فرمان مرگ سپاهیان گوتی‌تبار او را صادر نمود. این موضوع خشم تئودوریک کبیر، برادر آمالافریدا را برانگیخت و او درصدد حمله به قلمرو وندال‌ها برآمد، اما پیش از عملی‌ساختن تصمیمش درگذشت و هیلدریک از رویارویی با او رهایی یافت. آمالافریدا نیز در زندان و در تاریخی نامشخص درگذشت.[۳]

آمالافریدا از همسری نامعلوم دو فرزند داشت، یک پسر به‌نام تئوداهاد که به پادشاهی اوستروگوت‌ها رسید و یک دختر به‌نام آمالابرگا که با هرمانفرید، شاه تورینگی ازدواج کرد.

پانویس[ویرایش]

  1. Peter Heather, The Goths (Oxford: Blackwell, 1996), p. 231
  2. Hodgkin, Thomas. Italy and Her Invaders: The Ostrogothic invasion, 476-535. p. 587-590
  3. Heather, The Goths, p. 248

منابع[ویرایش]