آرتوس برتراند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

Arthus-Bertrand
نوعSAS
صنعتسازنده مدال و دکوراسیون
بنا نهاده۱۸۰۳؛ ۲۲۱ سال پیش (۱۸۰۳-خطا: زمان نامعتبر}})
بنیانگذارانکلود آرتوس برتراند
دفتر مرکزیپاریس، فرانسه
افراد کلیدیMichel-Ange Marion
محصولاتmedals, order's insignias, jewellery, watches
وبگاه

آرتوس برتراند (به انگلیسی: Arthus-Bertrand) سازنده مدال و دکوراسیون است.[۱] این شرکت در سال ۱۸۰۳ در پاریس توسط کلود آرتوس برتراند، افسر ارتش در طول انقلاب فرانسه تأسیس شد.[۲] هنرمندانی که برای این شرکت طراحی کرده‌اند عبارتند از: فریدریک آگوست بارتولدی (مجسمه‌ساز مجسمه آزادی) و فرناند لگر. این شرکت حدود ۳۰۰ نفر را در استخدام خود دارد.

آرتوس برتراند تا به حال دارای مشتریان مختلفی از جمله دولت فرانسه و دولت ایران بوده‌است. این شرکت سازنده رسمی لژیون افتخار فرانسه است.[۳] این شرکت طراحی برخی نشان‌های دوران قاجار و پهلوی نظیر نشان تاج، نشان رستاخیز، یادبود ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه و … را بر عهده داشته‌است.

تاریخچه[ویرایش]

آرتوس برتری، که در سال ۱۸۴۱ به عنوان "Libraire و Editeur des nouvelles annales des voyages" توصیف شده بود، توسط کلود آرتوس برتریان، افسر سابق ارتش تأسیس شد که کتابفروشی و انتشارات را در پاریس در سال ۱۸۰۳ تأسیس کرد. در سال ۱۸۲۶ پس از تولید هشت حجم آتلانتیک Voyage autour du Monde - رکورد لوئیس ایسیدورو دوپری و جولی دیمونت د اروویل در اقیانوس آرام در طول سال‌های 1822-1825 - Arthus-Bertrand تبدیل به یک نشر رسمی برای وزارت نیروی دریایی فرانسه شد. یکی از آثار عمده این خانه انتشارات ۱۸۴۳–۱۸۴۳ از فرانکوئیس ادمد پاریس «Essai sur la construction navale des peuples extra-européens» یا مقاله در معماری دریایی غیر اروپایی بود که شامل ۱۳۲ لایتوگرافی و حکاکی بود. در دهه ۱۸۶۰، خانواده آرتوس برتریان با پرچم نظامی و دکوراسیون سفالگریهای مارونها ادغام شدند و خانه شروع به تمرکز بر تولید مدالها و دکوراسیون کرد که در کنار جواهرات، این خانه همچنان چندین نسل بعداً در سال ۲۰۱۰ ادامه دارد.

منابع[ویرایش]

  1. David Boyle (March 2016). "French firm to make British medals for first time". The Telegraph. {{cite journal}}: Cite has empty unknown parameter: |1= (help)
  2. ملی دریایی ملی استرالیا
  3. نیویورک تایمز، خانه ی جواهرات قرن هاست قدیمی اولین مجموعه ی خود را از تینا اسکا گیزدک، 2016 عرضه می‌کند