پرش به محتوا

کاربر:Zahrasadatr90

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمد آقاسی
زادهٔ2 مهر ۱۳۶۱
ایران
محل زندگیتهران
پیشهجامعه شناس و پژوهشگر حوزه عمومی
وبگاه

'محمد آقاسی (زاده ۱۳۶۱ در تهران) جامعه شناس و پژوهشگر حوزه افکارعمومی است. او سال ها ریاست مرکز ایسپا(مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) را برعهده داشت.[۱] اجرای طرح های پژوهشی متعددی در سطح ملی مانند طرح های «نظرسنجی انتخاباتی سال های 1392، 1394، 1396، «نگرش جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده» و «سنجش فرهنگ سیاسی مردم ایران» توسط او در خاطر جامعه علمی ایران مانده است.[۲] همین طور قریب به پانصد ساعت سخنرانی در حوزه های مختلف علمی و بیش از یکصد جلسه تدریس درخصوص ماهیت و اهمیت افکارعمومی و نظرسنجی، ده ها مقاله علمی با رتبه های علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی و همچنین بیش از یکصد عنوان مقاله را به صورت انفرادی در مجله ها، روزنامه و خبرگزاری ها از او منتشر شده است. برخی فعالیت های وی را می توان در حوزه مطالعات شیعی نیز مشاهده کرد.

دیدگاه‌ها[ویرایش]

پیش بینی پذیری مردم ایران[ویرایش]

بر خلاف سنت رایج جامعه شناسی ایرانی آقاسی معتقد است مردم ایران مثل بسیاری از جوامع دیگر قابل پیش بینی هستند و با استفاده از فهم منطق کنش جمعی مردم ایران می توان به پیش بینی مردم پرداخت.[۳] بر اساس همین مدل نظری انتخابات 1384، 1388 و 1392 را تحلیل و بررسی نموده و اعلام کرده که نظرسنجی ها به درستی توانستند انتخابات را پیش بینی کنند و می توانند ابزار دقیقی برای مطالعه جامعه ایران باشند. [۴]

عمده تحلیل های او درباره انتخابات سال 1396 در کتاب روایت انتخابات 1396 منتشر شده است که علی رغم اوضاع نامناسب فروش کتاب، در همان سال نخست، به چاپ دوم رسید و هم اکنون نیز در بازار کم یاب است. [۵]


پیش بینی دقیق انتخابات ۱۳۹۶[ویرایش]

با هدایت علمی آقاسی ایسپا موفق شد پیروز انتخابات را با خطای کمتر از یک درصد پیش از روز انتخابات پیش بینی و اعلام نهایی نماید.[۶]

امری که در دوره مدیریت بعدی و در انتخابات مجلس یازدهم با خطای بیش از ده درصد همراه شد. [۷] خبر این خطای بزرگ در لابلای اخبار دوره کرونا توسط مدیریت جدید ایسپا پنهان شد.

رفتار اعتراضی مردم ایران[ویرایش]

یکی از فعالیت های پژوهشی آقاسی سنجش رفتار اعتراضی مردم ایران بود که در سال 1396 نتایج نظرسنجی در این خصوص ارائه نمود. [۸] همچنین در سال 1398 مقاله ای مشترک پیرامون گونه شناسی رفتارهای اعتراضی را منتشر کرده است. دوره های اعتراضی پس از انقلاب اسلامی را به دوره های دوره التهاب سیاسی پسا انقلابی(1357 - 1362)؛ دوره ثبات سیاسی پساانقلابی(1363-1368)؛ دوره توسعه اقتصادی و بحران‌های اجتماعی(1370-1376)؛ دوره شکل گیری تنش های سیاسی(1388-1376)؛ دوره شکاف نیروهای اجتماعی(1384-1388)؛ دوره سکوت سیاسی(1388-1396)؛ دوره اعتراضات گسترده و سراسری(1396-1398)؛ تقسیم بندی نموده است.[۹]

وی همچنین معتقد است اعتراضات آبان 1398 امتداد همان بازه زمانی دی 1396 است. از دی 96 تا آبان 98 شاید زمان، از نظر تقویمی تفاوت کرده باشد، ولی زمان از جهت [شکل‌گیری] اعتراضات اجتماعی چندان تفاوتی نکرده است. تفاوت‌های موجود نیز به جهت «منبع» و «منشا» نبوده، اما به جهت موضوعات ممکن است متفاوت باشد. [۱۰]


کتاب شناسی[ویرایش]

کتاب انفرادی[ویرایش]

فلسفه اجتماعی هنر خوب من به دنبال محمل دل به عشقت مبتلا شد

کتاب گروهی[ویرایش]

دیگری رسانه‌ای روایت انتخابات 1396 پیمایش ملی سنجش کیفیت زندگی مردم ایران افکارعمومی و مصرف شبکه های اجتماعی مجازی کندوکاوهایی در باورها و نگرش‌های جامعه ایرانی

فصلی از کتاب[ویرایش]

روش شناسی اندیشه اجتماعی مسلمین اعتراضات و ناآرامی های دی ماه 1396 جامعه شناسی راهپیمایی 22بهمن جستارهایی در ایران در آستانه انتخابات جستارهایی در پلاسکو کرونا و جامعه ایران

ترجمه[ویرایش]

نظرسنجی سیاسی در عصر دیجیتال

کتاب های صوتی[ویرایش]

دینداری در دنیای معاصر مرگ با حسین علیه السلام تا مهدی علیه السلام

پیوند[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ‏ «ایسپا و سیر تطور نظرسنجی در ایران» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). ایسنا. ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۹ اوت ۲۰۲۰.
  2. ‏ «72 درصد از مردم ایران تمایل به مشارکت در انتخابات دارند» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). ایسنا. ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۹ اوت ۲۰۲۰.
  3. ‏ «ایرانیان قابل پیش بینی‌اند» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). روزنامه شهروند. ۲۲ خرداد ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۷.
  4. ‏ «درآمدی بر قابلیت نظرسنجی‎های انتخاباتی برای نگاه به آینده؛ پیچیدگی جامعه و کنش جمعی مردم در ایران» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). شفقنا. ۸ دی ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵.
  5. ‏ «معرفی و بررسی کتاب روایت انتخابات 96» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). ایبنا. ۲۰ خرداد ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۹.
  6. ‏ «نظرسنجی‌های ما درانتخابات 96 کمتر از یک دهم درصد خطا داشت. تاکید بر صداهای خاموش» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). ایبنا. ۱۰ تیر ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱ جولای ۲۰۱۹.
  7. ‏ «نتایج نظرسنجی ایسپا درباره حضور مردم در انتخابات مجلس یازدهم» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). ایسنا. ۱ اسفند ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰.
  8. ‏ «نظرسنجی ایسپا درباره اعتراضات اخیر نشان داد: ۷۴ درصد مردم از وضع موجود ناراضی اند» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). مگیران. ۱۹ بهمن ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۸ فوریه ۲۰۱۸.
  9. ‏ «چرا مردم اعتراض می‌کنند؟» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). ایسنا. ۱۰ دی ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹.
  10. www.irna.ir/news/83602791/ ‏ «سیاست منهای افکار عمومی» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). ایرنا. ۱ دی ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۹.