پرش به محتوا

SQL بدون توقف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
NonStop SQL
نویسنده(های)
اصلی
Tandem Computers
توسعه‌دهنده(ها)Hewlett Packard Enterprise|HPE
انتشار اولیه1987
انتشار پایدار
3.4
سیستم‌عاملNonStop OS
پلت‌فرمNonStop
استاندارد(ها)ANSI standard (NonStop SQL/MX)
در دسترس بهNonStop COBOL, NonStop SCOBOL, NonStop Java, NonStop C, NonStop C++, Transaction Application Language (TAL), pTAL, epTAL
نوعDBMS
مجوزProprietary software|Proprietary

SQL بدون توقف یک تبلیغ است سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای که برای تحمل خطا و مقیاس پذیری، در حال حاضر توسط شرکت هیولت پاکارد. آخرین نسخه SQL / MX 3.4 است.

این محصول در ابتدا توسط Tandem Computers توسعه داده شد. Tandem در سال 1997 توسط Compaq خریداری شد. Compaq بعداً توسط Hewlett-Packard در سال 2002 خریداری شد. هنگامی که هیولت پاکارد در سال 2015 به HP Inc. و Hewlett Packard Enterprise تقسیم شد، NonStop SQL و بقیه خط تولید NonStop به شرکت Hewlett Packard Enterprise رفت.

این محصول در درجه اول برای پردازش تراکنش های آنلاین استفاده می شود و برای سازمان هایی که نیاز به دسترسی و مقیاس پذیری بالا برای سیستم پایگاه داده خود دارند، طراحی شده است. کاربران معمولی این محصول، بورس ها، مخابرات، POS و شبکه های خودپرداز بانکی هستند.



تاریخ[ویرایش]

NonStop SQL طوری طراحی شده است که به طور مؤثر بر روی رایانه های موازی اجرا شود و قابلیت هایی را برای داده های توزیع شده، اجرای توزیع شده و تراکنش های توزیع شده اضافه می کند.

اولین بار در سال 1987 منتشر شد، نسخه دوم در سال 1989 قابلیت اجرای پرس و جوها را به صورت موازی اضافه کرد و محصول به دلیل اینکه یکی از معدود سیستم هایی بود که تقریباً به صورت خطی با تعداد پردازنده های موجود در دستگاه مقیاس می شود، بسیار معروف شد: افزودن یک CPU دوم یک سرور SQL بدون توقف تقریباً عملکرد آن را دو برابر کرد.

نسخه دوم /MP را برای Massively Parallel به نام خود اضافه کرد. نسخه سوم، NonStop SQL/MX، محصولی را ایجاد کرد که نسبت به نسخه قبلی خود با ANSI SQL سازگارتر بود. NonStop SQL/MX از سال 2002 بر روی پلتفرم NonStop ارسال شده است و می تواند به جداول ایجاد شده توسط NonStop SQL/MP دسترسی داشته باشد، اگرچه فقط "جدول SQL/MX بومی" انطباق ANSI و بسیاری از پیشرفت های "مانند اوراکل" را ارائه می دهد. پلتفرم هوش تجاری HP Neoview با استفاده از NonStop SQL به عنوان منشا آن ساخته شد. NonStop SQL/MX تنها محصول پایگاه داده OLTP HP است.

بخش‌هایی از پایگاه کد Neoview در سال 2014 با نام Trafodion منبع باز شد که اکنون یک پروژه سطح بالای آپاچی است.

همچنین ببینید[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. CORPORATE Tandem Performance Group (1988). "A benchmark of non-stop SQL on the debit credit transaction". Proceedings of the 1988 ACM SIGMOD international conference on Management of data - SIGMOD '88 (به انگلیسی). Vol. 17. Chicago, Illinois, United States: ACM Press. pp. 337–341. doi:10.1145/50202.50243. ISBN 9780897912686. S2CID 15257584.
  2. The Tandem Database Group, NonStop SQL, A Distributed, High-Performance, HighAvailability Implementation of SQL, Proceedings of 2nd High Performance Transaction Processing Workshop, D. Gawlick Ed., Springer Verlag, 1989