یونس نظریان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یونس نظریان
زادهٔ۲۶ ژانویهٔ ۱۹۳۱[۱]
ایران پهلوی
درگذشت۱۸ مارس ۲۰۲۲ (۹۱ سال)
لس آنجلس، ایالات متحده آمریکا
ملیتآمریکایی
پیشهرئیس شرکت سرمایه‌گذاری نظریان اِنترپرایزس
همسر(ها)ثریا نظریان
فرزنداندیوید نظریان
سام نظریان
شعله نظریان
شارون نظریان
والدینداوود نظریان (پدر)
گلبهار نظریان (مادر)
خویشاونداناسحاق پرویز نظریان (برادر)
آنجلا نظریان (عروس)
وبگاه

یونس نظریان (انگلیسی: Younes Nazarian؛ ‏ ۲۶ ژانویهٔ ۱۹۳۱ – ۱۸ مارس ۲۰۲۲) سرمایه‌دار، سرمایه‌گذار و نیکوکار یهودی ایرانی-آمریکایی بود. او یکی از سرمایه‌گذاران اولیهٔ کوالکام و مدیر شرکت «نظریان اِنترپرایزس» بود. او همچنین یکی از مشارکت‌کنندگان مالی اصلی در امور خیریه در کالیفرنیا و اسرائیل بود.

یونس نظریان در ایران پهلوی و از پدر و مادری به نام داوود و گل‌بهار نظریان زاده شد.[۱][۲][۳] پدرش وقتی او سه‌ساله بود، از دنیا رفت و او که در سال‌های اتی به‌عنوان پیمانکار ساخت‌وساز ساختمان مشغول به‌کار بود، تمامی اموال و دارایی خود را در جریان انقلاب ۱۳۵۷ از دست داد[۴] و به‌سبب جو حاکم، با برادرش اسحاق پرویز نظریان به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در بورلی هیلز، کالیفرنیا سکنا گزید.[۲][۵] پس از مهاجرت، نبوغش در کارآفرینی و سرمایه‌گذاری وی را به سمت مالکیت مشترک استادکو سوق داد که یک شرکت تولید ابزار و رنگ در صنعت هوافضا است.[۴] او همچنین سهام شرکت آمنی‌نت را خرید که یک شرکت فناوری بود که نوعی پروتکل ارتباط بی‌سیم را توسعه داده بود که شرکت‌های حمل‌ونقل را قادر می‌ساخت تا وسایل نقلیه خود را رهگیری کنند.[۶] با درک صحیح از قابلیت‌های بالقوهٔ این فناوری، نظریان استفاده این فناوری را با بنیان‌گذار کوالکام، اروین ام. جیکوبز مطرح کرد که جیکوبز هم به نظریان در ازای واگذاری آمنی‌نت، سهام عمده‌ای در کوالکام پیشنهاد کرد.[۵] به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران اولیه، نظریان در هیئت مدیره کوالکام مستقر در شهر سن دیگو مشغول به کار شد که یکی از پرچم‌داران ارتباطات بی‌سیم، تحقیق و توسعه و همچنین یکی از بزرگ‌ترین تأمین کننده تراشه‌های بی‌سیم در جهان است.

او همسرش ثریا نظریان بنیان‌گذار «بنیاد خانواده یونس و ثریا نظریان» و سازمان خواهر آن در اسرائیل «بنیاد ایما» بودند[۷] که دخترش شارون نظریان ریاست آن را بر عهده دارد. او همچنین عضو هیئت مدیره دانشگاه ساپیر بود.[۵][۸] کتابخانه‌ای به افتخار او در دانشگاه عبری اورشلیم به نامش نامگذاری شده‌است.[۹]

در سال ۲۰۰۷، او ۱۱۹٬۰۰۰ دلار در قالب ۱۱۹ بورسیه تحصیلی ۱۰۰۰ دلاری برای بزرگداشت قربانیان اسرائیلی جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل و لبنان در سال ۲۰۰۶ به دانشگاه حیفا اهدا کرد.[۲] در همان سال دکترای افتخاری فلسفه را از همان دانشگاه دریافت کرد.[۵] در سال ۲۰۱۷ او مبلغ ۱۷٬۰۰۰٬۰۰۰ به «مرکز هنرهای نمایشی ولی» در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در نورتریج اهدا کرد و نام این مرکز از آن پس به‌نام همسرش «ثریا» تغییر کرد.[۱۰][۱۱][۱۲] او بورسیه سالیانه‌ای برای دبیرستان عمومی میلکن در بل ایر، لس آنجلس ایجاد کرده[۵] و همچنین «مرکز یونس و ثریا نظریان برای مطالعات اسرائیل» در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس برپا کرده‌است. ساخت پاویون نظریان در کتابخانه دوهینی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با کمک مالی هنگفت او میسر شد.[۵] او مدتی نیز در کنیسه سینا خدمت نمود[۵] که یک کنیسه یهودیت محافظه‌کار در وست‌وود، لس آنجلس است. وی برنده جوایز گوناگونی چون مدال افتخار جزیره الیس شده‌است.[۵] او در سن ۹۱ سالگی در خانه‌اش در لس آنجلس دیده از جهان فروبست.[۱][۶]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "Younes Nazarian, Philanthropist, Businessman and Community Leader, Passes Away at 91". 18 March 2022.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ Briefs: Scholarships memorialize fallen Israeli troops, Prizant and Federation settle suit, Teriton residents block evictions, The Jewish Journal of Greater Los Angeles, August 9, 2007
  3. "Younes Nazarian Obituary". Legacy.com. Los Angeles Times. Retrieved March 11, 2024.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Bloomberg: "Sam Nazarian Wants You to Sleep with Him" By Karl Taro Greenfeld December 01, 2011
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ ۵٫۳ ۵٫۴ ۵٫۵ ۵٫۶ ۵٫۷ "Younes Nazarian". Y&S Nazarian Family Foundation (به انگلیسی). Archived from the original on 2017-05-11. Retrieved 2017-05-24.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ MelamedMarch 18, Karmel; Y, 2022Courtesy of; Foundation, S. Nazarian (19 March 2022). "Younes Nazarian, an Iranian Jewish philanthropist who galvanized Israel support, dies at 91". The Forward (به انگلیسی). Retrieved 2022-04-07.
  7. «Ima Foundation Israel: Founders». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژوئن ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۲۴.
  8. «Sapir Academic College: Welcome to the Younes & Soraya Nazarian Academic library website». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۲۴.
  9. The Hebrew University of Jerusalem: Libraries
  10. Valley Performing Arts Center
  11. "Nazarian family donates $17 million to CSUN's Valley Performing Arts Center". Los Angeles Times (به انگلیسی). 2017-07-18. Retrieved 2019-08-10.
  12. "Nazarian Family Donates $17M Gift To CSUN Performing Arts Center" (PDF). The Beverly Hills Courier. July 21, 2017. pp. 1, 16. Archived from the original (PDF) on 14 September 2020. Retrieved July 22, 2017.