گورستان هفتاد ملا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمایی از گورستان تاریخی هفتاد مُلّا در میرجاوه - ۲۰۱۹

گورستان تاریخی هفتادمُلّا که شاهکار معماری اسلامی به حساب آمده و از تاریخ ایران پس از اسلام به جای مانده‌است. در روستای روپس از توابع بخش تمین در شهرستان میرجاوه قرار دارد. این گورستان به‌خاطر سبک خاص معماری و قرارگرفتن در دل غار، در طول سالیانِ سال از برف، باران، طوفان و حتی نور خورشید نیز در امان بوده‌است. عمر تقریبی این اثر به بیش‌از ۱۰۰۰ سال می‌رسد و علّت نام‌گذاری آن نیز معلوم نیست. ویژگی های خاص این گورستان عبارتند از: گورهای چندطبقه، معماری و حفر گور در سینه‌ی صخره‌ها، ظروف سفالی‌ای که درون گورها وجود دارد، گوررهای خانوادگی و تشریفاتی که نشان از طبقه‌بندی اشرافی-رعیتی در آن زمان دارد.

  • برای سفر به این گورستان از مبدا خاش، دو راه وجود دارد. راه اوّل که از مسیر خاش—کلچات—کوشه—گُدار می‌گذرد و حدود ۶۰ کیلومتر طول دارد و به‌دلیل خاکی‌بودن، مخصوص خودروهای آفرود است و راه دوم که از مسیر خاش—کولکو—سنگان—تمین—جش می‌گذرد و آسفالته بوده و مناسب هر خودرویی بوده و حدود ۱۱۰ کیلومتر طول دارد.

اثر تاریخی گورستان هفتادمُلّا در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. فرهنگ و تمدن تفتان، نوشته‌ی احمد مرادزاده(سراج)