گوتیکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گوتیکا
کارگردانمتیو کاسوویتس
تهیه‌کنندهجوئل سیلور
رابرت زمکیس
سوزان داونی
نویسندهسباستین گوتیه‌رز
بازیگرانهلی بری
رابرت داونی جونیور
چارلز اس. داتون
جان کارول لینچ
برنارد هیل
پنه‌لوپه کروز
موسیقیجان آتمن
Lior Rosner
فیلم‌بردارمتیو لیباتیک
تدوین‌گرYannick Kergoat
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهبرادران وارنر (آمریکا)
کلمبیا پیکچرز (بین‌المللی)
تاریخ‌های انتشار
۲۱ نوامبر ۲۰۰۳
مدت زمان
۹۸ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۴۰ میلیون دلار
فروش گیشه۱۴۱٬۶ میلیون دلار[۱]

گوتیکا (به انگلیسی: Gothika) عنوان فیلمی ترسناک و مهیج به نویسندگی سباستین گوتیه‌رز و کارگردانی متیو کاسوویتس است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.

داستان[ویرایش]

روانپزشک میراندا گری (هلی بری) درگیر پرونده عجیبی شده است. این پرونده در پیرامون دختری جوان به نام ساوا (با بازی پنه‌لوپه کروز) است که ادعا می‌کند شیطان در زندان، به وی تجاوز کرده است.

بازیگران[ویرایش]

فیلمبرداری[ویرایش]

هلی بری در صحنه بازجویی در بیمارستان با رابرت داونی جونیور بازوی خود را شکست.  قرار بود داونی بازوی خود و لحظه پیچ خوردن آن را مهار کند ، اما بازوی او خیلی سخت پیچید و دچار شکستگی شد به همین منظور فیلمبرداری به مدت هشت هفته متوقف شد.[۲]

نقش ها[ویرایش]

رابرت داونی جونیور و جان کارول لینچ در فیلم زودیاک محصول سال 2007 ظاهر شدند.[۳]

عنوان فیلم[ویرایش]

عنوان فیلم ، (همچنین می تواند به صورت "گوتیایی" نیز تلفظ شود) ، اصطلاحی غیر رسمی است که برای توصیف شکلی از ذهن به کار می رود که ذهن در حالتی "رنج پذیر" و "خودآزارده" قرار دارد؛ وضعیتی که در آن شخص چیزهایی را می بیند و احساس می کند که هیچ کس دیگری آن را انجام نمی دهد و آنها به سادگی با دنیای ماوراء طبیعه ارتباط دارند.[۴]

فیلمنامه[ویرایش]

صحنه ای که در استخر اتفاق افتاد فیلمنامه نویسی نشده بود ، اما به عنوان سکانس تعلیق، توسط کارگردان ماتیو کاسوویتز اضافه شد.[۵]

واقعیت فیلم[ویرایش]

خال کوبی "آنیما سولا" یا روان تنها ، یک تصویر قرون وسطایی است که یک روح ، غالباً یک زن را به تصویر می کشد ، که در شعله های آتش در حال رنج بردن است.  بازوهای او که زنجیرهای شکسته را از آن آویزان کرده اند ، به سمت بهشت ​​برداشته می شود ، و این نشان می دهد که رنج او به پایان رسیده است و او در حال طلوع به بهشت ​​است و بیشتر در فرهنگ های کاتولیک دیده می شود.[۶][۷]

گاف های فیلم[ویرایش]

  •  طول موهای میراندا برای مدت زمان سه هفته از طرح اصلی فیلم خیلی تغییر می کند و این غیرطبیعی است.


  •  هنگامی که کلانتر رایان برای مصاحبه با میراندا گری می آید ، محل قرارگیری بانداژ روی بازوی او از پشت بازو به ساعد و دوباره به عقب باز می گردد.


  •  در پایان فیلم ، قرار است آنها در شهر نیویورک باشند.  با این حال ، وقتی کلوئه وارد کابین می شود ، می توانید علامت (بخشی از آتش سوزی شده) تیم هورتون را در پس زمینه مشاهده کنید.  تیم هورتون یک کافی شاپ کانادایی است که در نیویورک یافت نمی شود.  با این حال ، در سالهای پس از ساخت این فیلم ، تیم هورتون مغازه هایی را در نیویورک افتتاح کرد.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. گوتیکا در باکس آفیس موجو
  2. (به انگلیسی). Filming https://warnerbros.fandom.com/wiki/Gothika. Retrieved October 10, 2020. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  3. (به انگلیسی). Roles https://m.moviepilot.de/movies/gothika-2. Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  4. (به انگلیسی). Title https://warnerbros.fandom.com/wiki/Gothika. Retrieved October 10, 2020. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  5. (به انگلیسی). Filming https://m.moviepilot.de/movies/gothika-2. Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  6. (به انگلیسی). Anima Sola https://warnerbros.fandom.com/wiki/Gothika. Retrieved October 10, 2020. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  7. (به انگلیسی). Anima Sola https://en.m.wikipedia.org/wiki/Anima_Sola. Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  8. (به انگلیسی). Goofs https://www.moviemistakes.com/film3764/trivia. Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]