گریزناپذیر (فیلم ۲۰۱۲)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گریزناپذیر
کارگردانربا ندا
تهیه‌کنندهدانیل آیرون
نویسندهربا ندا
موسیقیژئو هون
جیم پتراک
فیلم‌بردارلوک مونپلیه
تدوین‌گرترزا هانیگان
توزیع‌کنندهآلیانس فیلمز
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-09-۱۱) (جشنواره فیلم تورنتو)
  • ۲۲ فوریه ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-02-۲۲) (ایالات متحده)
مدت زمان
۹۳ دقیقه[۱]
کشورکانادا[۲]
زبان
  • انگلیسی
  • عربی
هزینهٔ فیلم۵ میلیون دلار[۳]

گریزناپذیر (به انگلیسی: Inescapable) یک فیلم دلهره‌آور سیاسی کانادایی محصول سال ۲۰۱۲ به نویسندگی و کارگردانی ربا ندا با بازی الکساندر صدیق، مریسا تومی و جاشوا جکسون است.[۴]

گریزناپذیر ششمین فیلم بلند ندا را در مجموعه وسیعی از فیلم‌های بلند و کوتاه او نشان می‌دهد که همگی حاوی ارجاعاتی به مضامین اسلامی و ریشه‌های سوری و فلسطینی خود کارگردان است.

داستان[ویرایش]

ادیب عبدالکریم (با بازی الکساندر صدیق) پیش از آنکه به عنوان خائن شناخته شود و مجبور به فرار به کانادا شود، افسر نیروی نظامی سوریه بود. ادیب با همسر، دو دختر و شغل ثابتش در تورنتو، مطمئن است که گذشته خود را پشت سر گذاشته‌است. این تا زمانی است که او متوجه می‌شود که دختر بزرگش مونا پس از انحراف مخفیانه به سوریه در حالی که در یونان مأموریتی داشت در دمشق ناپدید شده‌است. ۲۰ سال پس از فرار او از سوریه، ادیب مجبور می‌شود برای نجات دخترش از دست مأموران فاسد دولتی که به اشتباه او را به دلیل جاسوسی اسیر می‌کنند، بازگردد. در آن‌جا، او با نامزد سابقش، فاطمه، (با بازی مریسا تومی) و دیپلمات کانادایی، پل، (با بازی جاشوا جکسون) متحد می‌شود تا دخترش را در حالی که از همکاران سابقش و پلیس مخفی فرار می‌کند، بیابند.

انتشار[ویرایش]

این فیلم اولین بار در برلین نمایش داده شد و در ابتدا در تورنتو در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۲ در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲ نمایش داده شد.[۵] آلیانس فیلمز فیلم را در کانادا توزیع کرد، در حالی که میریاد پیکچرز این فیلم را در سطح بین‌المللی اداره کرد.

بازخورد[ویرایش]

این فیلم با نقدهای منفی منتقدان مواجه شد. امتیاز ۱۹٪ در راتن تومیتوز بر اساس ۲۱ نقد دارد و میانگین امتیاز ۴٫۲ از ۱۰ را گزارش می‌کند[۶] در متاکریتیک، که میانگین وزنی را به نقدهای منتقدان اصلی اختصاص می‌دهد، این فیلم نمره متوسط ۳۷ از ۱۰۰ را دریافت کرد. نمره این اثر بر اساس ۱۱ بررسی، نشان دهنده «بررسی‌ها به‌طور کلی نامطلوب» است.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. "Inescapable". Box Office Mojo. Retrieved 2013-03-15.
  2. Buchanan, Jason. "Inescapable (2012)". Allrovi. Archived from the original on 10 April 2013. Retrieved 15 March 2013.
  3. York, Geoffrey. (28 March 2012). "The secret to South Africa’s film boom? ‘There’s no law here and that’s what we love’". The Globe and Mail, pp.R2. Retrieved 23 March 2018.
  4. Mintzer, Joshua (September 11, 2012). "Inescapable: Toronto Review". The Hollywood Reporter. Retrieved 3 March 2013.
  5. Kay, Jeremy. (13 February 2013). "Myriad sells inescapable". Screen International. Retrieved 2 April 2018
  6. "Inescapable (2012)". Rotten Tomatoes. Retrieved 15 March 2013.
  7. "Inescapable". Metacritic. Retrieved 15 March 2013.

پیوند به بیرون[ویرایش]