گالری هنری آبردین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گالری هنری آبردین
Aberdeen Art Gallery
Map
اطلاعات کلی
موقعیتآبردین، اسکاتلند

گالری هنری آبردین نمایشگاه اصلی هنرهای تجسمی در شهر آبردین اسکاتلند است. این گالری در سال ۱۸۸۴، در ساختمانی که توسط الکساندر مارشال مکنزی طراحی شده بود، تأسیس گردید. و سپس در سال ۱۹۰۵ یک کارگاه مجسمه‌سازی به آن اضافه شد[۱] در سال ۱۹۰۰ کلکسیون هنری الکساندر مکدونالد، تاجر محلی گرانیت به این گالری منتقل شد. این گالری به دلیل کلکسیون‌های زیبا از هنر مدرن اسکاتلندی و بین‌المللی، از جمله آثار کن کوری، گیلبرت و جورج، ایور آبراهامز، بریجت رایلی و بروس مک لین مورد توجه قرار گرفته‌است.

تاریخچه[ویرایش]

در آوریل ۲۰۲۰، این گالری ۵۰ اثر هنری را به صورت دیجیتالی از طریق برنامه اسمارتیفی (Smartify) در دسترس قرار داد.[۲]

در اکتبر ۲۰۲۰، گالری هنری آبردین به عنوان یکی از پنج برنده جایزه موزه سال ۲۰۲۰ آرتفوند انتخاب شد.[۳] آرتفوند مبلغ جایزه را به ۲۰۰۰۰۰ پوند افزایش داد و میزان جایزه را بین پنج موزه بخاطر چالش‌هایی که در طول همه‌گیری ویروس کرونا با آن روبرو بودند، توزیع کرد.[۴]

ساختمان و بازسازی[ویرایش]

تالار مرکزی این گالری با ستون‌های گرانیتی در رنگ‌های مختلف که از معادن مختلف در منطقه محلی و مناطق دورتر به دست آمده، ساخته شده‌است.

فضای داخلی گالری هنر آبردین پس از بازسازی

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • هنر آبردین

منابع[ویرایش]

  1. Historic Environment Scotland. "Schoolhill and Blackfriars Street, Art Gallery including war memorial and Cowdray Hall, Robert Gordon's College archway and former Gray's School of Art (LB19978)". Retrieved 26 March 2021.
  2. "Art lovers can stay at home and enjoy Aberdeen Art Gallery thanks to new app". Aberdeen City Council (به انگلیسی). 2020-04-07. Retrieved 2021-10-22.
  3. "Meet our winners". Art Fund (به انگلیسی). Archived from the original on 25 October 2020. Retrieved 2020-10-13.
  4. "Art Fund Museum of the Year 2020". Art Fund (به انگلیسی). Retrieved 2020-10-13.

پیوند به بیرون[ویرایش]