کیریل گئورگیف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کیریل گئورگیف
گئورگیف ۲۰۱۱
کشوربلغارستان (۱۹۸۲–۲۰۰۲; ۲۰۰۴–۲۰۱۸)
مقدونیه شمالی (۲۰۰۲–۲۰۰۴; ۲۰۱۸–اکنون)
زاده۲۸ نوامبر ۱۹۶۵ ‏(۵۸ سال)
پتریچ، بلغارستان
عنواناستادبزرگ شطرنج (۱۹۸۵)
رده‌بندی فیده2643 (آوریل ۲۰۲۴) ۲۶۱۵ (ژوئیه ۲۰۲۰)
بهترین ریتینگ۲۶۹۵ (ژوئیه ۲۰۰۱)

کیریل دیمیتریوف گئورگیف (بلغاری: Кирил Димитров Георгиев؛ زاده ۲۸ نوامبر ۱۹۶۵ در پتریچ) یک استادبزرگ شطرنج بلغاری - مقدونی و قهرمان هفت باره شطرنج بلغارستان است.

حرفه شطرنج[ویرایش]

گئورگیف برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ وارد دنیای شطرنج شد، وقتی که با امتیاز غیرمنتظره ای قوی از ½۱۱ از ۱۳ به عنوان قهرمان مسابقات قهرمانی جهان دست یافت. این نتیجه به‌طور خودکار عنوان استاد بین‌المللی را به او داد. دو سال بعد، FIDE عنوان استادبزرگ را به او اعطا کرد.

در فرایند قهرمان بلغارستان ۱۹۸۴ (مشترک)، ۱۹۸۶ و ۱۹۸۹، او به سرعت به عنوان بازیکن شماره یک بلغارستان شناخته شد و از ایوان رادولف پیشی گرفت و پس از سالها سرانجام جای خود را به وسلین توپالف داد. وی بارها نماینده کشور خود در المپیاد شطرنج بوده که در میز ۱ یا ۲ بازی کرده‌است.

در مسابقات جهانی حمله رعد آسا در ۱۹۸۸ در سنت جان کانادا، کیریل گئورگیف پس از حذف قهرمان جهان گری کاسپاروف (۳–۱) در مرحله یک چهارم نهایی، سوم شد. در نیمه نهایی او با رافائل واهانیان (۳٫۵–۴٫۵) باخت. این مسابقات در نهایت با قهرمانی میخائیل تال پایان یافت.[۱]

سابقه وی در رقابت‌های بین‌المللی قابل توجه است، حتی با اینکه وی هرگز به مقام ابراستادبزرگی (ریتینگ ۲۷۰۰ یا بالاتر) نرسیده‌است.

در سال ۲۰۰۹، او رکورد جهانی را برای مسابقات سیمولتانه شکست: ۳۶۰ بازی در بیش از ۱۴ ساعت و ۲۸۰ برد، ۷۴ تساوی و ۶ باخت با کسب ۸۸٪ کل امتیازات ممکن. برای ثبت رکورد حداقل ۸۰٪ نرخ برد لازم بود.[۲]

وی دوباره به مدت سه سال متوالی، در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بار دیگر قهرمان بلغارستان شد.

منابع[ویرایش]

  1. "1988 World Blitz Championship".
  2. "Georgiev breaks Guinness Simul Record". ChessBase. Dejan Bojkov. Retrieved 16 January 2015.

پیوند به بیرون[ویرایش]