کنوانسیون دستکاری محیط زیست

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کنوانسیون دستکاری محیط زیست
نام بلند:
  • کنوانسیون ممنوعیت کاربرد نظامی یا هر گونه کاربرد خصمانه از تکنیک‌های دستکاری محیط زیست
مشارکت در کنوانسیون دستکاری محیط زیست
  اعضا
  تنها امضا کرده
  امضانشده
تاریخ پیش‌نویس۱۰ دسامبر ۱۹۷۶
تاریخ امضا۱۸ مه ۱۹۷۷
مکان امضاژنو، سوئیس
تاریخ اجرا۵ اکتبر ۱۹۷۸
شرط اجراتایید شده توسط ۲۰ کشور
امضاکنندگان۴۸
گروه‌ها78[۱] (Complete List)
ضامنSecretary-General of the United Nations
زبان‌هاانگلیسی، عربی، چینی، فرانسوی، روسی و اسپانیایی
[[wikisource:Environmental Modification Convention}|Environmental Modification Convention}]] در ویکی‌نبشته

کنوانسیون دستکاری محیط زیست (به انگلیسی: Environmental Modification Convention)، که به‌طور رسمی کنوانسیون ممنوعیت کاربرد نظامی یا هر گونه کاربرد خصمانه از تکنیک‌های دستکاری محیط زیست نام دارد، یک معاهده بین‌المللی است که کاربرد نظامی یا دیگر کاربردهای خصمانه از تکنیک‌های دستکاری محیط‌زیست با پیامدهای گسترده، که طولانی‌مدت یا شدید باشد را ممنوع می‌کند. در ۱۸ مه ۱۹۷۷ در ژنو برای امضا باز شد و در ۵ اکتبر ۱۹۷۸ لازم‌الاجرا شد.

این کنوانسیون، جنگ آب و هوا را که استفاده از تکنیک‌های دستکاری آب و هوا به منظور ایجاد آسیب یا تخریب است، ممنوع می‌کند. کنوانسیون تنوع زیستی سال ۲۰۱۰ نیز برخی از شکل‌های دستکاری آب و هوا یا مهندسی زمین را ممنوع می‌کند.[۲]

بسیاری از ایالت‌ها این را به عنوان ممنوعیت کامل استفاده از علف‌کشها در زمان جنگ نمی‌دانند، مانند عامل نارنجی، اما نیاز به بررسی موردی دارد.[۳]

این کنوانسیون توسط ۴۸ کشور امضا شد. ۱۶ تا از امضاکنندگان آن را تأیید نکرده‌اند. از سال ۲۰۲۲، این کنوانسیون دارای ۷۸ کشور عضو است.

منابع[ویرایش]

  1. "Convention on the prohibition of military or any other hostile use of environmental modification techniques". United Nations. Retrieved 4 August 2022.
  2. Unit, Biosafety (16 February 2015). "Welcome to COP 10". cbd.int.
  3. "Practice Relating to Rule 76. Herbicides". International Committee of the Red Cross. 2013. Retrieved 24 August 2013.