کندل استیک دوجی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دوجی یک الگوی شمعی متشکل از یک شمع با شکل خاص است: قیمت باز شمع برابر (یا تقریباً برابر) با قیمت بستهٔ شمع است. این شمع به عنوان دوجی در نظر گرفته می‌شود[۱] در الگوی کلاسیک دوجی، قیمت باز کردن باید با قیمت بستن شمع یکسان باشد اما ممکن است تفاوت‌های کوچکی به میزان چند تیکس وجود داشته باشد.

یک کندل دوجی ژاپنی برای معامله‌گران از اهمیت بالایی برخوردار است، به ویژه اگر در سطح بالا یا پایین روند در بازه زمانی روزانه شکل گیرد. در این حالت، احتمال بالایی برای وقوع یک معکوس یا یک اصلاح برای دارایی وجود دارد.[۲] اگرچه این کندل استیک به‌صورت نادر رخ می‌دهد، شمع دوجی به‌طور کلی نشانه‌ای از نشانه‌گذاری برای واگرایی روند برای تحلیلگران است.[۳]

بعضی از تریدرها کندل استیک‌های ویو و دوجی را شبیه هم می‌دانند. بسته به محل قرارگیری خط باز/بسته، دوجی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود: دوجی خنثی، دوجی سنگ قبری، دوجی پا بلند و دوجی سنجاقک. هر کدام از این الگوها دارای تأثیرات خود برای جلب جهت حرکت بازار و واگرایی روند هستند.

دوجی سنجاقک[ویرایش]

به کندلی که در آن قیمت باز و بسته شدن باهم برابر باشند و فاقد سایه بالایی باشد الگوی دوجی سنجاقک گفته می‌شود. این الگو به حرف انگلیسی T شباهت دارد.[۴] کندل استیک سنجاقک نشان‌دهندهٔ عدم تصمیم‌گیری در بازار است و روند نزولی قیمت را به روند صعودی تبدیل می‌کند.

دوجی سنگ قبر[ویرایش]

به کندلی که در آن قیمت باز و بسته شدن باهم برابر باشند و فاقد سایه پایینی باشد الگوی دوجی سنگ قبر گفته می‌شود. رنگ دوجی سنگ قبر اهمیتی ندارد اما محل قرارگیری آن در چارت مهم است. وجود دوجی سنگ قبر در قله‌ها و دره‌ها از اهمیتی خاصی برخودار است.[۵] تفاوت اصلی الگوی دوجی سنگ قبر با سنجاقک این است که سنگ قبر Doji یک روند نزولی را پیش‌بینی می‌کند در حالی که سنجاقک Doji تغییر روند صعودی را پیش‌بینی می‌کند.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. «Learning Center - Doji». tlc.thinkorswim.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۲۵.
  2. "Doji Candle: What Is It and How Does It Work". LiteFinance (به انگلیسی). Retrieved 2023-08-25.
  3. "What Is a Doji Candle Pattern, and What Does It Tell You?". Investopedia (به انگلیسی). Retrieved 2023-08-25.
  4. father، God (۲۰۲۱-۰۵-۳۰). «دوجی سنجاقک Dragonfly Doji چیست؟». ایران ریچ. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۲۵.
  5. «دوجی سنگ قبر». اینگالف.
  6. «تفاوت دوجی سنگ قبر و سنجاقک». سیگنال بات.