کریستوفر مک‌کندلس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کریستوفر مک‌کندلس
یک خودنگاره از کریس مک‌کندلس در «استمپید تِریل» در مقابل اتوبوسی که مدتی در آن زندگی می‌کرد و بعدها جسدش را در آن یافتند. این عکس، به‌صورت یک فیلمِ ظاهرنشده در دوربین او پیدا شد.
نام هنگام تولدکریستوفر جانسون مک‌کندلس
زادهٔ۱۲ فوریهٔ ۱۹۶۸
ال سگوندو، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
درگذشتاوت ۱۹۹۲ (۲۴ سال)
استمپید تریل، آلاسکا، ایالات متحده آمریکا
علت مرگگرسنگی
پیداشدن جسد۶ سپتامبر ۱۹۹۲
دیگر نام‌ها
  • کریس مک‌کندلس
  • الکساندر سوپرترمپ
تحصیلاتدبیرستان «ویلبرت تاکر وودسون»
محل تحصیلدانشگاه اموری

کریستوفر مک‌کندلس (انگلیسی: Christopher McCandless؛ ۱۲ فوریهٔ ۱۹۶۸ – ۱۸ اوت ۱۹۹۲) جوان ماجراجوی آمریکایی بود که به تنهایی و بدون تجهیزات و غذای کافی، به نقاط دورافتادهٔ آلاسکا سفر کرد و از گرسنگی درگذشت. هدف او، آن بود که مدتی را در تنهایی و به‌سادگی هرچه تمام و به‌دور از تمدن زندگی کند. جسد او را، یک شکارچی گوزن، چهار ماه بعد از ورود کریستوفر به آلاسکا، در درون یک اتوبوس اوراقی در کرانهٔ جنوبی «رودخانهٔ سوشانا» یافت؛ در حالی که تنها ۳۰ کیلوگرم وزن داشت. در آخرین نوشتهٔ وی در دفترچه خاطراتش، عبارتِ «روز ۱۰۷ام» نگاشته شده‌است و از روز ۱۰۸ تا روز ۱۱۳، چیزی نوشته نشده و تنها، «کج‌خط‌هایی» (/) گذاشته شده‌است. شکارچی مذکور که خودش به دنبال سرپناهی بوده‌است، به محض دیدن اتوبوسِ اوراقی، وارد آن شده و احساس می‌کند که بوی غذای فاسدشده می‌آید. بعد متوجه توده‌ای در درون یک کیسه‌خواب می‌شود و بلافاصله با بی‌سیم به پلیس اطلاع می‌دهد. یک روزِ بعد، وقتی پلیس به محل مذکور می‌رسد، جسد پوسیدهٔ مک‌کندلس را در درون کیسه‌خواب می‌یابند و تحقیقات نشان می‌دهد که وی در اثر گرسنگی، در ماه اوت ۱۹۹۲ درگذشته بود. جسد وی سوزانده شد و خاکستر آن توسط خواهرش در پهنای آلاسکا پخش شد. اتوبوس اوراقی که مربوط به سال 1960 بود در سال 2020، توسط گارد ملی آلاسکا به مکانی نامعلوم منتقل شد و علت آن جلوگیری از ترغیب جوانان به رفتارهای خطر آمیز اعلام شد.


ماجرای زندگی او در سال ۱۹۹۶ در کتابی منتشر شد و فیلم به‌سوی طبیعت وحشی محصول سال ۲۰۰۷ به کارگردانی شان پن اقتباسی است که بر اساس آن ساخته شد.

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Christopher McCandless». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۳۰ آوریل ۲۰۱۴.
  • «Christopher McCandless». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۳۰ آوریل ۲۰۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]