کریستن دالسگارد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کریستن دالسگارد
کریستیان آلبرخت ینسن، نقاش پرتره کریستن دالسگارد، ۱۸۸۲
زادهٔ۳۰ اکتبر ۱۸۲۴
اسکیو، دانمارک
درگذشت۱۱ فوریهٔ ۱۹۰۷ (۸۲ سال)
سوقو، دانمارک
ملیتدانمارکی
تحصیلاتآکادمی هنرهای زیبای سلطنتی دانمارک
شناخته‌شده براینقاشی

کریستن دالسگارد (به انگلیسی: Christen Dalsgaard) (۳۰ اکتبر ۱۸۲۴–۱۱ فوریه ۱۹۰۷) نقاش دانمارکی و شاگرد فقید کریستوفر ویلهلم اکرسبرگ بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

سنین جوانی و تحصیل[ویرایش]

مورمون‌ها در بازدید از نجار در حومه شهر ("مورمون‌ها از نجار حومه شهر بازدید می‌کنند")، ۱۸۵۶
En rekonvalescent (بهبودیافته), ۱۸۷۰, در مجموعه هیرشپرونگ، کپنهاگ[۱]

کریستن دالسگارد در ۳۰ اکتبر ۱۸۲۴ به دنیا آمد. وی فرزند کرابسبولم مانور، صاحب املاک، واقع در نزدیکی اسکیو در یوتلاند بود. او علائم اولیه استعداد هنری را نشان داد و آموزش دید. در بهار سال ۱۸۴۱، نیلز رادماچر، نقاش چشم‌انداز، این هنرمند جوان را ترغیب کرد و والدینش را در استعداد پسرش متقاعد نمودد.

بعداً در همان سال به کپنهاگ سفر کرد و تحصیلات هنری خود را در آکادمی هنر سلطنتی دانمارک (دت کونگلیژ دانسکه کونستاکادمی) در اکتبر سال ۱۸۴۱ آغاز کرد. در دسامبر ۱۸۴۱ تحصیلات خصوصی را با نقاش مارتینوس روربی آغاز کرد. این دروس تا سال ۱۸۴۷ ادامه یافت.

در سال ۱۸۴۳ تحصیلات خود را در مدرسه آزاد نقاشی آکادمی و سال بعد در مدرسه گچ آکادمی شروع کرد. او در طول تابستان و تعطیلات، وقت خود را با کتاب‌های طراحی و با مطالعه منظره محلی، لباس و روش زندگی مشغول کرد. این‌ها پایه و اساس مادام العمر برای هنر او بودند.

شکوفایی حرفه هنری[ویرایش]

در سال ۱۸۵۵ او اولین محراب خود را در کلیسا در زادگاه خود اسکیو نقاشی کرد. وی در ادامه به نقاشی تعدادی از محراب‌های دیگر در سال‌های بعد پرداخت.

وی موفقیت بزرگ خود را در سال ۱۸۵۶ با نقاشی Mormoner på besøg hos en tømrer på landet («مورمون‌ها از نجار حومه شهر بازدید می‌کنند») داشته‌است. این نقاشی که تنها شش سال پس از ورود مبلغان به دانمارک خلق شده‌است، در فضای سایه دار یک کلبه در حومه شهر قرار دارد. گروهی از مردم در اطراف یک میز جمع می‌شوند و به پیام یکی از مبلغین گوش می‌دهند. فیلترهای نور از طریق یک پنجره کوچک و یک درب باز مشخص شده‌است. این اثر یک مطالعه از زندگی روزمره معاصر است و با دقت و جزئیات داخلی و لباس‌های مردم را به تصویر می‌کشد. این نقاشی در سال ۱۸۷۱ به گالری ملی دانمارک (موزه Statens Museum for Kunst) اهدا شد.

آثار[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "En rekonvalescent". Kunstindeks Danmark & Weilbachs kunstnerleksikon. Retrieved 25 April 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]

پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به Christen Dalsgaard در ویکی‌انبار