کتابخانه ملی جزایر فارو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کتابخانه ملی جزایر فارو
کتابخانه ملی جزایر فارو، بر روی تمبر ۱۹۷۸
ساختمان اصلی کتابخانه، از نقاشی ۱۹۳۷ توسط فلورا هایلمن

کتابخانه ملی جزایر فارو (فارویی: Føroya Landsbókasavn) یک کتابخانه ملی در جزایر فارو است، که کشوری خودگردان در قلمرو پادشاهی دانمارک می‌باشد. این کتابخانه هم یک کتابخانه عمومی و هم یک کتابخانه تحقیقاتی است.

این کتابخانه دارای بزرگ‌ترین مجموعه آثاری است که به زبان فارویی نوشته شده‌است، آثاری که فارویی‌ها به زبان‌های دیگر نوشته‌اند یا توسط آنها ترجمه شده‌اند، و همچنین آثاری که دربارهٔ جزایر فارو نوشته شده‌است را در خود جای داده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

این کتابخانه در سال ۱۸۲۸ شروع به کار کرد، زمانی که کریستین لودویگ تیلیش (فرماندار) دانمارکی (در سمت ۱۸۳۰–۱۸۲۵) و آمتسریویزور او ینس دیویدسن شروع به جمع‌آوری کتاب برای کتابخانه شهرستان فارو کردند. آنها در این امر توسط دانشمند دانمارکی کارل کریستین رافن و شهروندان خصوصی کمک و حمایت شدند و در ۵ نوامبر ۱۸۲۸ کمک مالی سالانه از پادشاه دریافت کردند. در سال ۱۸۳۱، این مجموعه شامل ۲۸۶۰ جلد بود.[۱]

این کتابخانه در سال ۱۸۳۰ ساختمان خود را به دست آورد و در زمان مرگ ینس دیویدسن در سال ۱۸۵۰[۲] تقریباً ۵۰۰۰ کتاب وجود داشت، اما این پروژه بین سال‌های ۱۸۷۸ و ۱۹۰۵ راکد ماند، تا اینکه که پارلمان فارو، بودجه‌ای به کتابخانه اختصاص داد. این کتابخانه در سال ۱۹۲۱، تحت نظر مادس آندریاس یاکوبسن (۱۹۴۴ – ۱۸۹۱) قرار گرفت که در سال ۱۹۲۰ به عنوان کتابدار آموزش دیده بود[۲] در طول دوره تضاد زبان فارویی، این کشور به نقطه تجمع نویسندگان و سیاستمداران ملی تبدیل شد. در سال ۱۹۳۱ به یک ساختمان جدید نقل مکان کرد.

در سال ۲۰۱۱، به عنوان یک اقدام صرفه جویی در هزینه، کتابخانه ملی از نظر اداری با آرشیو ملی جزایر فارو، موزه ملی جزایر فارو، موزه تاریخ طبیعی جزایر فارو، و آزمایشگاه بیولوژیکی دریایی کالدبک (فارویی: Havlívfrøðiliga Royndarstøðin) برای تشکیل میراث ملی فارویی (فارویی: Søvn Landsins) ترکیب شد.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. Grage, Joachim (2017-06-01). Geographies of Knowledge and Imagination in 19th Century Philological Research on Northern Europe (1). Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing. p. 121. ISBN 978-1-5275-0043-3. OCLC 1005607394.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Søga og endamál بایگانی‌شده در ۲۰۱۰-۰۴-۱۳ توسط Wayback Machine, Um Landsbókasavnið, National Library of the Faroe Islands, archived at the Wayback Machine, 14 December 2013 (به فارویی)
  3. Faroe Islands National Heritage بایگانی‌شده در ۱۲ آوریل ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine, Gransking.

برای مطالعهٔ بیشتر[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]