کاپیتول تولوز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمای روبروی کاپیتول و میدان آن در شب
نمای پشت کاپیتول

کاپیتول یک بنای تاریخی در شهر تولوز فرانسه است که امروزه تالار شهر و تئاتر کاپیتول را در خود جای داده‌است. ساخت این بنا در سال ۱۱۹۰ توسط کاپیتول‌ها تصمیم گرفته شد تا مقر شهرداری تولوز در آنجا مستقر شود. کاپیتول بیش از هشت قرن سمبل این شهر و محل استقرار دوایر شهرداری بود. کاپیتول از سمت غرب توسط میدان دو کاپیتول، خیابان د لا پوم و خیابان دو وزنه از جنوب، میدان چارلز دوگل و خیابان ارنست روزچاچ از شرق و خیابان لافایت از شمال احاطه شده‌است.

تاریخچه و شرح[ویرایش]

بنای تاریخی کاپیتول تولوز

این همان کلیسای کاپیتول نیست که ساتورنین مقدس در آن به شهادت رسید، بلکه مشابه کاخی است که معبد کاپیتول شهر رم قرار دارد، اولین ساختمانهای کاپیتول در قرن ۱۲در این مرکز ساخته شده‌است.

بنای ساختمان‌های اصلی (دادگستری حکومتی) تولوز در سال ۱۱۹۰ را آغاز شد تا مقری را برای دولت استانی که از نظر ثروت و نفوذ در حال رشد بود را فراهم کنند. نام «کاپیتول» نه تنها به کاپیتول روم بلکه به کاپیتولوم نیز اشاره داشت که بخشی از دادگستری‌های حاکم بود. این مکان محل درگیری‌ها در جریان شورش‌های تولوز در سال ۱۵۶۲بود که نیروهای هوگنوت آن را با آتش توپخانه تسخیر کردند.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • لیست شهرداران تولوز
  • پارلمان تولوز

منابع[ویرایش]

استناد[ویرایش]

کتابشناسی - فهرست کتب[ویرایش]

  • Turning, Patricia (2013), Municipal Officials, Their Public, and the Negotiation of Justice in Medieval Languedoc: Fear Not the Madness of the Raging Mob, Later Medieval Europe, No. 10, Leiden: Brill, ISBN 978-90-04-23464-2.

پیوند به بیرون[ویرایش]