کانال میتل‌لند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کانال میتل‌لند یا کانال مرکزی (به آلمانی: Mittellandkanal , آلمانی: [ˈmɪtl̩.lant.kaˌna:l] (دربارهٔ این پرونده شنیدن)) یک کانال آب در مرکز آلمان است. این کانال آبراه اصلی شرقی-غربی در آلمان است که بسیاری از رودخانه‌ها و آبراه‌های کوچکتر در غرب و شرق این کشور را به هم متصل می‌کند. در واقع اهمیت این کانال فراتر از آلمان است زیرا فرانسه، سوئیس و کشورهای بنلوکس را با لهستان، جمهوری چک و دریای بالتیک به هم متصل می‌سازد.

با ۳۲۵/۷ طول[۱] کانال میتل‌لند طولانی‌ترین آبراه مصنوعی در آلمان است.

مسیر[ویرایش]

کانال میتلند از کانال دورتموند-امس[۱] در هورستل (نزدیک راین، در۵۲°۱۶′۳۷″ شمالی ۷°۳۶′۱۸″ شرقی / ۵۲٫۲۷۶۹۴°شمالی ۷٫۶۰۵۰۰°شرقی / 52.27694; 7.60500)، از امتداد جنگل تویتوبورگ از کنار هانوفر عبور می‌کند و با رود البه در نزدیکی ماگدبورگ تلاقی می‌کند (۵۲°۱۴′۴۶″ شمالی ۱۱°۴۴′۴۹″ شرقی / ۵۲٫۲۴۶۱۱°شمالی ۱۱٫۷۴۶۹۴°شرقی / 52.24611; 11.74694) و در این نقطه در نزدیکی ماگدبورگ توسط پل آبی ماگدبورگ به کانال البه-هافل متصل می‌شود و سپس به سمت شرق تا برلین و لهستان ادامه می‌یابد.

شهرهای در مسیر[ویرایش]

پانورامای بندر براونشویگ در کانال میتل‌لند

سازه‌ها[ویرایش]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Elwis database WSD Mitte بایگانی‌شده در ۲۰۱۰-۱۰-۲۸ توسط Wayback Machine and WSD Ost بایگانی‌شده در ۲۰۱۰-۱۰-۲۸ توسط Wayback Machine