کاخ‌شهر پوتسدام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نگاره‌ای از اندرونی ساختمان تزئینی بِلوِدِر پوتسدام (en) در باغ بزرگ کاخ‌شهر پوتسدام، آلمان.

کاخ شهر پوتسدام (آلمانی: Potsdamer Stadtschloss) بنایی در شهر پوتسدام واقع در ایالت براندنبورگ آلمان است.

این کاخ در میدان بازار قدیمی، در جنب کلیسای سنت نیکلاس واقع شده که دومین اقامتگاه رسمی برگزیدگان پادشاهان پروس و امپراتوری آلمان به‌شمار می‌آید.

این بنا در پی حملات متفقین به پوتسدام در جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید و پس از به روی کار آمدن حکومت کمونیستی آلمان شرقی چندان مورد توجه حاکمان نبود که همین موجب شد کاخ بازسازی نشود. پس از پیوند دو آلمان عملیات بازسازی کاخ شهر هم در برنامه قرار گرفت و بالاخره عملیات بازسازی کاخ در پایان سال ۲۰۱۳ به پایان رسید.

پس از پایان بازسازی، کاخ به عنوان ساختمان پارلمان ایالتی براندنبورگ مورد استفاده قرار گرفته‌است.

تاریخ[ویرایش]

در ابتدا کاخ شهر به عنوان یک کاخ باروک از سال ۱۶۶۲ تا ۱۶۶۹ زیر نظر پرنسس-انتخابگر فردریش ویلهلم ساخته شد و از سال ۱۷۴۴ تا ۱۷۵۲ توسط جورج ونزلسلاوس فون نوبل سیدورف تحت فرماندهی فردریش دوم مجدداً تزئینات داخلی بازسازی شدند. این را می‌توان از نمونه‌های بارز سبک روکوکو برشمرد.

در طی حمله بمباران متفقین در ۱۴ آوریل ۱۹۴۵، کاخ شهر بمباران و سوخته شد، اگرچه ۸۳ درصد از ساختمان توانست.[۱] با این حال، حزب کمونیست حاکم (نام رسمی: حزب اتحاد سوسیالیست آلمان، SED) این ویرانه را در سال ۱۹۶۰ به دلایل ایدئولوژیکی تخریب کرد. بازار قدیمی منسجم چهره خود را از دست داد و تنها بخشی از کاخ که در جای خود باقی مانده‌است اصطبل بود که امروزه موزه فیلم پوتسدام در آن قرار دارد.

حاکمان آلمان شرقی تصمیم داشت در محل کاخ یک ساختمان تئاتر مدرن بسازند، چارچوب‌های فولادی نیز ساخته شده بود که عمر این حکومت به پایان رسید و دو آلمان با یکدیگر متحد و برنامه ساخت تئاتر لغو شد. در سال ۱۹۹۱ چارچوب‌های فولادی نیز تخریب شدند.

بازسازی[ویرایش]

پس از سقوط دیوار برلین، حزب چپ حاکم (جانشین کمونیست‌ها) در براندنبورگ دو بار ابتکار عمل برای بازسازی کاخ را رد کرد. با این حال، در سال ۱۹۹۶ «پروژه پوتسدام» که توسط آکادمی تابستانی برای معماران جوان مؤسسه معماری شاهزاده ولز در لندن اجرا شد، بازسازی این کاخ بار دیگر مورد توجه و حمایت قرار گرفت.[۲] پروژه پوتسدام تصمیم داشت که همه بناهای تاریخی این شهر را جزء به جزء بازسازی کنند.[۳] بازسازی و سپس استفاده پارلمان از این بنا همواره مخالفانی را در پی داشت. در سال‌هایی که شرق آلمان پس از اتحاد همچنان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کردند بسیاری از سیاستمداران مخالف اجرای پروژه بازسازی بودند.[۴][۵]

نگارخانه[ویرایش]

برای مطالعه بیشتر[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "In Surprise Vote, Potsdam Decides to Rebuild Baroque Palace | Culture | DW.COM | 05.01.2007". DW.COM. Retrieved 2015-11-25.
  2. "Brief history of the new Landtag building: The long road from city palace to Landtag palace", Landtag Brandenburg, 2014. http://www.landtag.brandenburg.de/media_fast/5701/Schriftenreihe_1_2014_englisch.pdf بایگانی‌شده در ۲۰ اوت ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine
  3. The Potsdam project, 1996, HRH The Prince of Wales, Charles; Hanson, Brian; Steil, Lucien; Prince of Wales's Urban Design Task Force; Prince of Wales's Institute of Architecture, Prince of Wales's Institute of Architecture, 1998
  4. «potsdam-abc.de - Nachrichtenarchiv». web.archive.org. ۲۰۱۴-۰۴-۲۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۲۹.
  5. "Zwei Jahrzehnte für Knobelsdorff". www.pnn.de (به آلمانی). Retrieved 2020-03-29.

کتابشناسی[ویرایش]

  • شون، مایکل استات ساکت میت، نسخه اشتراوس، ۲۰۱۶