کاتینکا هوسو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Katinka Hosszú
اطلاعات شخصی
نام کاملHosszú Katinka
ملیت مجارستان
زاده۳ مهٔ ۱۹۸۹ ‏(۳۴ سال)
پچ، بارانیا
قد۱۷۵ cm (۵٫۷۴ ft)
وزن۶۸ کیلوگرم (۱۵۰ پوند)
ورزشی
ورزششنا
گونهشنای آزاد- شنای مختلط
باشگاهEDF-DÉMÁSZ Bajai Spartacus SC
تیم دانشگاهیدانشگاه کالیفرنیای جنوبی

کاتینکا هوسو (به مجاری: Hosszú Katinka) (زادهٔ ۳ مهٔ ۱۹۸۹) شناگر اهل مجارستان است. او فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است و در عین حال در تیم شنای دانشگاه به مسابقه می‌پرداخت. پس از گرفتن مدرک به مجارستان بازگشت و به فعالیت ورزشی خود ادامه داد.[۱] در ابتدا مربی و شوهر کاتینکا هوسو، شِین توساپ بود که به صورت مربی انفرادی با او کار می‌کرد.[۲] همسر وی پس از طلاق از مربی ماته گِلِنچِراست.

کاتینکا هوسو یکی از پر افتخارترین شناگران زن در جهان در حال حاضر است. هم‌اکنون هفت رکورد جهانی شنا در دست او است که دو رکورد مربوط به استخر دراز ۵۰ متری و پنج رکورد مربوط به استخر کوتاه ۲۵ متری است.[۳] او در المپیک تابستانی ریو ۱۳۹۵ شرکت کرد و ۳ مدال طلا در رشته‌های ترکیبی انفرادی ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر و کرال پشت ۱۰۰ متر و و ۱ مدال نقره در کرال پشت ۲۰۰ متر گرفت.[۴] او خود را بانوی آهنی (به انگلیسی: Iron Lady) می‌نامد و محصولاتی با این نام می‌فروشد.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «زندگی‌نامه کاتینکا هوسزو».
  2. نیویورک تایمز (2016). "همسر کاتینکا هوسزو". 2016 (به انگلیسی).
  3. «رکوردهای فدراسیون شنا - تاریخ دسترسی: اسفند 1395». دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۲-۲۵.
  4. «نتایج شنا المپیک ریو».
  5. Hosszú, Katinka. "Hosszú Katinka - webáruház" (به مجاری). Archived from the original on 7 July 2016. Retrieved 2017-02-25.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)