چیپ میکروفلوئیدیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

میکروفلوئیدیک یا ریزسیال‌شناسی یک علم در بررسی رفتار سیال (سیالات) در مقیاس میکرومتر است.[۱] این عمل حوزه‌های مختلفی دارد. از آن جمله می‌توان به بررسی رفتار تماس دو سیال ناهمگن اشاره کرد. بررسی اختلال سیالات، بررسی تشکیل قطره، جداسازی ذرات زیستی و … از دیگر مواردی است که در این حوزه می‌توان از آن نام برد.[۲] برای انجام آزمایش میکروفلوئیدیک از چیپ میکروفلوئیدیک استفاده می‌شود؛ چیپ میکروفلوئیدیک در حقیقت ترکیبی از کانال‌هایی با ابعاد میکرو است که برای بررسی رفتار سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد.[۳]

روش ساخت[ویرایش]

اغلب از جنس‌های شیشه یا پلیمری شفاف برای سایت چیپ میکروفلوئیدیک استفاده می‌شود.[۴] ساخت این دسته از چیپ‌ها کاربرد زیادی در علوم مختلف دارد. از این رو روش‌های ساخت مختلفی برای آن ارائه شده است. کاربرد، دما و فشار داخل چیپ مهم‌ترین پارامتر مؤثر بر نوع چیپ میکروفلوئیدیک و مادهٔ سازندهٔ آن است. حکاکی با لیزر، حکاکی شیمیایی، پرینت سه بعدی و قالب‌گیری با PDMS مهم‌ترین روش‌های ساخت چیپ میکروفلوئیدیک هستند. اما به‌طور کلی روش‌های ساخت را نمی‌توان دسته‌بندی کرد و مطالعات مختلفی در این حوزه برای گسترش روش‌های ساخت انجام می‌شود.

کاربردها[ویرایش]

تحقیقات گسترده‌ای در حوزهٔ کاربردهای میکروفلوئیدیک انجام شده است. کاربرد در جداسازی ذرات زیستی از جمله سلول‌های سرطانی و گلبول‌های خونی از جمله کاربردهای زیستی این فناوری است. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به تولید داروها، ساخت چیپ‌های تشخیصی و ایجاد چیپ‌های تولید گرادیان غلظت[۵] می‌توان اشاره کرد.

منابع[ویرایش]

  1. "Microfluidics". Wikipedia (به انگلیسی). 2021-04-08.
  2. «Microfluidics applications: a short review». Elveflow. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۸.
  3. «ساخت چیپ میکروفلوئیدیک - چیپ میکروفلوئیدیک - طراحی چیپ میکروفلوئیدیک - میکروفلوئیدیک». فرایند پروژه. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۸.
  4. Team, Elveflow (2021-02-05). "Materials for microfluidic chips fabrication: a review 2017". Elveflow (به انگلیسی).
  5. کاربرد چیپ تولید گرادیان غلظت