چه بر سر گل‌ها آمده؟

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«چه بر سر گل‌ها آمده؟»
جلد ترانه برای آلبوم «جستجوی رنگین‌کمان» ، منتشر شده در سال ۱۹۶۰
ترانه
زبانانگلیسی
عنوان انگلیسیWhere Have All The Flowers Gone
آهنگساز(ها)پیت سیگر
ترانه‌سرا(ها)پیت سیگر وجو هیکرسون

ترانه چه بر سر گل‌ها آمده؟ (به انگلیسی: Where Have All the Flowers Gone) سروده پیت سیگر[۱] خواننده و ترانه سرای آمریکایی است که در جنگ داخلی اسپانیا[۲]جانب آزادیخواهان را گرفت؛ این ترانه به زبان‌های گوناگون ترجمه شده و علاوه بر خود وی، خوانندگان بزرگی آنرا اجرا کرده‌اند.

پیت سیگر در مورد ترانه چه بر سر گل‌ها آمده؛ تعریف کرده‌است که سال ۱۹۵۵ عازم سفر بودم. در هواپیما نفر کنار دستی‌ام مشغول خواندن رمان دن آرام میخائیل شولوخوف (به زبان انگلیسی) بود و جملاتی از آن را با صدای بلند می‌خواند:

گل‌ها چی شدند، دختر بچه‌ها اونا را کندند. خودشون چی شدند؟ ازدواج کردند. چه اتفاقی برا همسراشون افتاد؟ رفتند جنگ...[۳]

یکی دو صندلی آن طرف تر، مردی با همسرش در مورد فرزندانشان صحبت می‌کرد و می‌گفت پس اینا کی یادمی‌گیرند. کی یادمی‌گیرند.

همان دم ترانه اون همه گل کجا رفتند را با استفاده از آنچه از کتاب دن آرام و صحبت آن پدر در مورد فرزندانش شنیدم، روی کاغذ آوردم.

مضمون ترانه[ویرایش]

اون همه گل کجا رفتند؟
زمان زیادی گذشته
اون همه گل کجا رفت؟ چی شدند؟
دخترها همه اونا رو چیدند
کی یادمی‌گیرند
کی یادمی‌گیرند

خب حالا؛ اون دخترهای جوون کجا رفتند؟
زمان زیادی می‌گذره
کجا رفتند؟...
رفتند خونه بخت، شوهر کردند...
همسران شون؛ اون مردای جوون کجا رفتند؟...
همه شون رفتن سربازی
زمان زیادی می‌گذره
چی بر سرشون اومده، (الان) کجا هستند؟...
اونا جان باختند. الان همه شون زیر خاک هستند ...
در قبرستون...
پس چی بر سر گل‌ها اومد؟
گل‌ها قبرها را پوشانده‌است...

پیت سیگر ترانه چه بر سر گل‌ها آمده را در سال ۱۹۵۵ ساخت ولی به خاطر فشارهای سیاسی در آن دوران که به سالهای مک کارتیسم[۴] شهرت یافت، نتوانست حدود ده سال منتشر کند. سال ۱۹۶۴ بالاخره پخش شد و تعداد زیادی از خوانندگان از جمله جون بایز، جانی ریورز و مارلین دیتریش و خیلی‌های دیگر آن را بازخوانی کرده‌اند.

این ترانه به زبانهای روسی، آلمانی، هلندی، ترکی، ایرلندی، پرتقالی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، لهستانی، عبری، فنلاندی، و سوئدی خوانده شده، همچنین هنرمندان چک، مجارستان، رومانی، کرواسی، استونیا و ژاپن آنرا به زبان خودشان خوانده‌اند.

ترانه چه بر سر گلها آمده به زبان‌های مختلف

پانویس[ویرایش]

  1. Pete Seeger
  2. جنگ داخلی اسپانیا یک درگیری بزرگ نظامی بود که از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ پس از کودتای بخشی از ارتش علیه جمهوری اسپانیا رخ داد. در این جنگ نیروهای طرفدار جناح چپ (معروف به «جمهوری‌خواهان») از نیروهای معروف به «ملی‌ها» شکست خوردند و دوره طولانی دیکتاتوری ژنرال فرانکو در اسپانیا آغاز شد که تا مرگ او در سال ۱۹۷۵ ادامه داشت.
  3. A Folk Legend's Fertile Ground, Oberlin Alumni Magazine, summer 2014 Jump up ^ Notes from: Where Have All the Flowers Gone - The Songs of Pete Seeger
  4. مک‌کارتیسم McCarthyism اصطلاحی است برای اشاره به فعالیت‌های ضدکمونیستی سناتور جوزف مک‌کارتی در آغاز دوره جنگ سرد، که موجب شد موجی از عوامفریبی، سانسور، فهرست‌های سیاه، گزینش شغلی، مخالفت با روشنفکران، افشاگری‌ها و دادگاه‌های نمایشی و تفتیش عقاید، فضای اجتماعی دهه ۱۹۵۰ آمریکا را دربرگیرد.

منابع[ویرایش]