چنل‌بی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چنل‌بی
ارائه
میزبانیعلی بندری
سبکداستان‌گویی، روایت‌گری
زبانزبان فارسی
به‌روزرسانی‌هافعال، ترتیب خاصی ندارد.
مدتبین 15 تا ۱۴۰ دقیقه
تولید
تهیه‌کنندهامید صدیق‌فر (تدوین)، هدیه کعبی (ترجمه)، پیمان عرب زاده (موسیقی)، مجید آب‌پرور (کاور)، مهران بوالحسنی (طراح سایت)
موسیقی آغازThe Past Memory - Raining Yu
فرمت صداMP3
انتشار
نخستین
انتشار
تابستان ۱۳۹۴ – اکنون
ارائه‌دهندهناملیک
وبگاه

چنل‌بی (به انگلیسی: Channel B) یک پادکست رادیویی مستقل است که توسط علی بندری تولید می‌شود و در هر قسمت گزارش بلند یک ماجرای واقعی را که در یک رسانهٔ معتبر انگلیسی‌زبان منتشر شده با ترجمه به فارسی روایت می‌کند. علی بندری در پادکست چنل‌بی، قصه‌گویی را با نوعی از روزنامه‌نگاری تحقیقاتی و گزارش‌نویسی بلند تلفیق می‌کند و از لحنی ساده از عناصر داستانی در روایتش استفاده می‌کند. وی با این نوع روایت بسیار زیاد محبوب است.[۱][۲] از نویسندگانی که گزارش‌های آنان برای چنل‌بی استفاده شده می‌توان به اوان رتلیف، جان برنچ و دیوید گرن، جاشوا دیویس اشاره کرد. چنل‌بی تا به حال سه اجرای زنده در تهران و همچنین رشت داشته‌است.

پدید آورنده پادکست چنل‌بی ،پادکست دیگری هم به نام بی‌پلاس ترتیب داده‌است.[۳][۴]

تاریخچه[ویرایش]

علی بندری پادکستر چنل‌بی، ساکن اسلو است که خود شنوندهٔ پادکست بود. اندکی پس از ایجاد وب‌سایت ناملیک در تابستان ۱۳۹۴ ایده ساخت یک پادکست را با سازندگان ناملیک در میان گذاشت؛ طوری‌که مقاله و گزارش‌های خارجی را یک نفر بخواند و بعد آن را تعریف کند.

من ایده‌ای داشتم که با آن‌ها در میان گذاشتم. که شما بیایید یک همچین چیزی آنجا درست کنید. که مقاله و گزارش‌های خارجی را یک نفر بخواند. بعد بیاید آن را تعریف کند. گفتند که یعنی اینکه از روی ترجمه دوباره بخواند؟ گفتم: نه. آن را بخواند بیاید تعریف کند. گفتند نمی‌فهمیم چه می‌گویید. اگر می‌شود یک نمونه برای ما بفرستید. و من این کار را کردم یک اتود زدم و فرستادم و گفتم منظورم این هست. گفتند این‌که خیلی خوب است. چرا خودتان انجام نمی‌دهید. گفتم من برنامه پادکست درست کردن را ندارم. گفتند حالا بیا ببینیم چطور می‌شود. ما می‌خواهیم در ناملیک یک کانال شخصی بدهیم هرکسی بتواند یک کانال داشته باشد و بتواند چیزهایی درست کند و آنجا بگذارد. قبول کردم اولی را درست کردیم و گذاشتیم. اسمش را هم به خاطر فامیلی‌ام کانال بی گذاشتم. و کانال آن‌هم از آنجایی آمد که آن‌ها می‌خواستند آنجا کانال بگذارند. خودم از این کار خیلی خوشم آمد. بعد دومی و سومی و به همین ترتیب. تا به پنجمی و ششمی دیدم واقعاً دارم از این کار لذت می‌برم.

— علی‌بندری، مصاحبه با وب‌گاه هفته[۵]

از ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، فصل نخست پادکست بی‌پلاس به عنوان پادکست دوم شبکه‌ی چنل‌بی، یک چهارشنبه در میان منتشر شد.[۲] بی‌پلاس یک پادکست فارسی است که در هر قسمتش خلاصه‌ی یک کتاب غیرداستانی به فارسی تعریف می‌شود.[۶]

ساختار[ویرایش]

از قسمت بیست و هفتم، ترانهٔ The Past Memory (آلبوم The Lost Memory) ساختهٔ آهنگ‌ساز و نوازندهٔ تایوانی به نامِ Raining Yu به عنوان تیتراژ پادکست استفاده شد.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. بندری، علی (١۴ اسفند ۱۳۹۷). «همهٔ دنیا خبرهایی که می‌شنویم نیست». میدان. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۳.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «دربارهٔ بی‌پلاس». پادکست بی‌پلاس. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۳.
  3. «بازار داغ «پادکست» ها در فضای مجازی فارسی». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۸-۰۷-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۳.
  4. «بازار داغ «پادکست» ها در فضای مجازی فارسی». www.alef.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۳.
  5. هفته. (۲۰۱۸-۰۸-۲۸). «دنیا پر از قصه‌هایی است که حواس ما بهشان نیست». هفته. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۳.
  6. هفته. (۲۰۱۸-۰۸-۲۸). «دنیا پر از قصه‌هایی است که حواس ما بهشان نیست». هفته. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۳.
  7. بندری، توسط علی. «موزیک تیتراژ پادکست ChannelB». Channel B Podcast. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۳.