پرش به محتوا

چاه چهل دختران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چاه چهل دختران
نامچاه چهل دختران
کشورایران
استاناستان یزد
شهرستانشهرستان یزد
بخشمرکزی - روستای فهرج
کاربریآرامگاه

آرامگاه چهل دختران یا چاه چهل دختران بنایی است قدیمی که در روستای فهرج شهرستان یزد ایران قرار دارد. محمدمفید بافقی (مشهور به مستوفی بافقی) ادیب و دولتمرد ایرانی در قرن ۱۱ هجری، در کتاب «جامع مفیدی» حکایت این چاه را این‌گونه نقل کرده است:

«یزدگرد شکست خورد و از راه یزد به جانب دیار خراسان انعطاف داد و جهادگران مسلمان نیز به تعاقب او بودند. بخشی از سپاه اسلام، شامل جمعی از صحابه و تابعین در بیابان طبس راه گم کرده و به حوالی فهرج رسیدند. چون اهالی آنجا را به دین مجوس دیدند، آنها را به اسلام دعوت کردند؛ اهالی فهرج در مقابل دعوت سپاه اسلام مهلت خواستند که ما قبایل و عشایر و دوستان را احضار کنیم تا کمر به اطاعت فرمان خدا و رسولش ببندیم.»

از آنجایی که نویسنده فوق الذکر، از نویسندگان عصر صفویه بوده است و منبع دسته چندم در نظر گرقته میشود، منبع معتبری برای بیان حوادث مربوط به تاریخ صدر اسلام نیست. لذا برای بررسی حقانیت این موضوع به تاریخ دسته اول مراجعه کنیم.

زرتشتیان که خود یکتاپرست بودند، دین اسلام را نپذیرفتند و گفتند که ما از دین آباء و اجداد دست نمی‌کشیم. جهادگران مسلمان دست به محاصره زدند و شروع به تاراج و ویرانی شهر کردند.[۱]

دختران جوان ایرانی برای اینکه مورد سبی شدن توسط مسلمانان قرار نگیرند، به همراه طلاها و جواهرات خود سراسیمه روی به بیابان ها نهادند و در چاه ها از جمله چاه چهل دختران فهرج یزد مخفی گشتند.[۲][۳]

منابع[ویرایش]

  1. خنجی، امیرجسین. فروپاشی شاهنشاهی ساسانی. نشر الکترونیک : وبگاه تاریخ ایران (https://www.irantarikh.com/forupashi.htm). پیوند خارجی در |ناشر= وجود دارد (کمک)
  2. ابن بلخی، فارسنامه، به تصحیح آلن نیکلسون و گای لسترنج ، انتشارات دنیای کتاب (1363)
  3. «روستای فهرج یزد».