پیش‌نویس:VSI BASIC برای OpenVMS

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
VSI BASIC for OpenVMS
پارادایم برنامه‌نویسیimperative
توسعه‌دهندهDigital Equipment Corporation
سیستم‌عاملOpenVMS

VSI BASIC برای OpenVMS جدیدترین نام فرمی از زبان برنامه نویسی BASIC ساخته شده توسط شرکت تجهیزات دیجیتال (DEC) و در حال حاضر تحت مالکیت شرکت نرم افزاری VSI) VMS) است. این زبان در ابتدا به عنوان BASIC-PLUS در دهه ۷۰ میلادی برای سیستم عامل RSTS-11 که بر روی ریز رایانهٔ PDP-11 است، ساخته شد. مدتی بعد به OpenVMS پورت شد، اول روی VAX، بعد Alpha، و به تازگی Integrity .

نام های قبلی این محصول عبارتند از:

BASIC-PLUS, Basic Plus 2 (BP2), VAX BASIC, DEC BASIC, Compaq Basic for OpenVMS and HP BASIC for OpenVMS.

چندین نوع مختلف از این اسم ها با توجه به سخت افزار دستگاه (.VAX, AlphaServer, etc) نیز وجود دارند.

ویژگی های قابل توجه[ویرایش]

VSI BASIC تعداد زیادی محتوای الحاقی شبه FORTRAN دارد، در عین حال عملگر های ماتریس Dartmouth BASIC را پشتیبانی میکند.

شماره خط ها اختیاری هستند، مگر اینکه تابع "ERL" وجود داشته باشد که به شما امکان می دهد تا کنترل کننده های خطای "WHEN ERROR" را در اطراف عبارات محافظت شده بنویسید. عبارت سنتی تر اما عیر شیک تر «ON ERROR» فاقد چنین زمینه یا محدوده ای است.

یکی از ویژگی های مهم تر VSI BASIC، پشتیبانی درون ساخته برای سیستم مدیریت سابقه(RMS) قدرتمند OpenVMS است. قبل از عرضه VAX BASIC، پشتیبانی داخلی RMS فقط در کامپایلر کوبول وجود داشت.

تاریخ[ویرایش]

تاریخچه این محصول بیش از ۳۰ سال میباشد و در این دوره زمانی تغییرات نام و مالکیت زیادی داشته است. همچنین به پلتفورم های جدیدی که توسط DEC, Compaq, HP & VSI طراحی شده اند، منتقل شده است. نام این شرکت و/یا پلتفورم معمولا در اسم محصول گنجانده شده است، که به گسترش این نام ها کمک میکند‌.

BASIC-PLUS[ویرایش]

VSI BASIC در ابتدا با نام BASIC-PLUS که توسط DEC برای سیستم عامل RSTS-11 و ریزکامپیوتر PDP-11 آنها طراحی شده بود، ایجاد شد. دستور های زبان برنامه نویسی یا میتواند مستقیما درون مفسر دستور تایپ شود، یا وارد یک ویرایشگر متن شود، در یک پوشه ذخیره شود، و بعد از آن پوشه به داخل مفسر دستور بارگیری شود. خطاهای کد منبع فورا بعد از اینکه خط وارد شد، به کاربر گزارش داده میشد.

برنامه ها با استفاده از دستور "SAVE" به عنوان یک پوشه منبع BAS. ذخیره میشد. همچنین میتوان با استفاده از دستور "COMPILE"، آن را به یک پوشه باینری BAC. غیرقابل ویرایش کامپایل کرد.

این دستور برنامه های زبان ماشین واقعی تولید نمیکند، بلکه یک کد بایتی به نام "توکنز" تولید میکند.