پیش‌نویس:Perplexity.ai

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Perplexity
صنعتArtificial Intelligence, Information Retrieval
گونهConversational search engine and information discovery platform
بنا نهادهAugust 2022
بنیانگذارانAravind Srinivas, Denis Yarats, Johnny Ho, and Andy Konwinski
تعداد کارکنان~40
وبگاه

Perplexity AI یک موتور جستجو مکالمه ای است که به عنوان یک "موتور پاسخ" به بازار عرضه شده و با استفاده از زبان طبیعی پیش‌بینی شده به سوالات پاسخ می دهد. [۱] [۲] Perplexity [۳] سال 2022 راه اندازی شد، این موتور جستجو با استفاده از منابع در وب پاسخ ها را تولید می کند و لینک های مرجع را نیز در انتهای پاسخ ذکر می کند. ورژن رایگان Perplexity از مدل خود این شرکت که همنام آن است استفاده می‌کند، این مدل بر اساس مدل GPT-3.5 OpenAI همراه با مدل زبانی بزرگ (LLM) که خود شرکت توسعه داده عمل می‌کند. ورژن غیر رایگان آن به کاربر دسترسی به مدل های Claude 2, GPT-4 و یک مدل آزمایشی خود Perplexity را می‌دهد.

تاریخ[ویرایش]

Perplexity در آگوست 2022 توسط آرافند سرینیواس، دنیس یاراتس، جانی هو و اندی کونینسکی تاسیس شد. [۴] [۵] سرینیواس قبلاً در OpenAI مشغول به کار بوده و اکنون به عنوان مدیر عامل Perplexity در شرکت حضور دارد.

در دسامبر 2022، Perplexity محصولی به نام Bird SQL را منتشر کرد، این محصول برای جستجوی اطلاعات در توییتر استفاده می شود. [۶]

عملکرد[ویرایش]

محصول اصلی هوش مصنوعی Perplexity موتور جستجو آن است که به جای کلمات کلیدی بر پردازش زبان طبیعی [۵] تکیه می کند. این مدل پیش‌زمینه سوال های کاربر را تحلیل کرده تا پاسخ های شخصی سازی شده را فراهم کند. به جای دادن یک لیست رتبه بندی شده از نتایج جستجو، Perplexity نتایج را خلاصه می کند و متن تولید شده را با درج مرجع نمایش می دهد. [۵] همچنین به منابع جدید تر اولویت بیشتری می‌دهد تا از اطلاعات قدیمی جلوگیری کند. کاربر می تواند سوالاتی را در ادامه بپرسد و Perplexity آنها را در زمینه سوالات قبلی تفسیر می کند و پاسخ می‌دهد.

Perplexity چندین حالت جستجو ارائه می‌دهد. حالت "Copilot" از کاربر سوال‌های تکمیلی می‌پرسد تا کوئری‌ها را دقیق‌تر کند. حالت "Focus" یک موضوع برای کوئری‌ها تعیین می‌کند. به عنوان مثال، اگر کاربر می‌خواهد ویدیوهای یوتیوب را جستجو کند، می‌تواند موضوع "YouTube" را انتخاب کند. حالت "Writing" نتایج را بدون جستجوی وب تولید می‌کند.

کاربر می‌تواند به جای کپی و پیست کردن متن فایل در فیلد ورودی جستجو، یک فایل را برای تجزیه و تحلیل آپلود کند. علاوه بر اسناد متنی، Perplexity فرمت فایل‌های دیگری مانند CSV را نیز می‌پذیرد.

تامین مالی و ارزیابی[ویرایش]

Perplexity در یک دور مالی سری بی ۷۳.۶ میلیون دلار جمع آوری کرده که توسط سرمایه گذاران برجسته از جمله Nvidia و Jeff Bezos رهبری شده. این سرمایه گذاری که بخشی از کل 100 میلیون دلاری است که تاکنون جمع آوری شده، باعث ارزش فعلی شرکت به قیمت 520 میلیون دلار شده است.

علیرغم این ارزش گذاری بالا، Perplexity تنها کمتر از 40 کارمند دارد. [۷] این موتور جستجو حدود ده میلیون کاربر ماهانه را به دست آورده است.

مرجع[ویرایش]

لینک های خارجی[ویرایش]

Perplexity Labs

  1. "What is Perplexity?". blog.perplexity.ai (به انگلیسی). Retrieved 2024-01-07.
  2. "TNB Tech Minute: Startup Perplexity Challenges Google With AI Search - Tech News Briefing - WSJ Podcasts". WSJ (به انگلیسی). Retrieved 2024-01-10.
  3. "कभी किया था गूगल के साथ काम , फिर खड़ी की 4300 करोड़ की कंपनी, जाने इसके पीछे की पूरी कहानी". samacharnama.com (به هندی). 2024-01-13. Retrieved 2024-01-14.
  4. Schwartz, Eric Hal (2023-11-30). "Perplexity Debuts 2 Online LLMs with With Real-Time Knowledge". Voicebot.ai (به انگلیسی). Retrieved 2024-01-07.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ Wiggers, Kyle (2024-01-04). "AI-powered search engine Perplexity AI, now valued at $520M, raises $73.6M". TechCrunch (به انگلیسی). Retrieved 2024-01-07.
  6. Cuofano, Gennaro (2023-09-01). "What is Perplexity AI?". FourWeekMBA (به انگلیسی). Retrieved 2024-01-08.
  7. Kruppa, Miles | Photographs by Carolyn Fong for The Wall Street Journal (2024-01-04). "WSJ News Exclusive | Jeff Bezos Bets on a Google Challenger Using AI to Try to Upend Internet Search". WSJ (به انگلیسی). Retrieved 2024-01-07.